Jeśli Auchan chce kontynuować działalność w Rosji, powinien wycofać się z polskiego rynku – twierdzi Klub Jagielloński, organizacja opisująca się jako „niepartyjne, chadeckie środowisko polityczne, które szuka rozwiązań służących integralnemu rozwojowi człowieka”.
Pod koniec lutego 2023 roku przedstawiciele Klubu Jagiellońskiego rozpoczęli akcję „Nie zawsze się opłaca”, skierowaną do sieci hipermarketów Auchan. To reakcja na niedawne doniesienia, że francuska firma miała wspierać rosyjskich żołnierzy, a wcześniej zdecydowała się kontynuować działalność w Rosji mimo ataku tego kraju na Ukrainę.
Czytaj więcej: Pracownicy Auchan pomagali rosyjskim żołnierzom?
Klub Jagielloński wspólnie z aplikacją Pola rozpoczęły akcję, w ramach której daje sieci Auchan wybór: „jeśli wciąż nie jesteście gotowi wyjść z Rosji, to opuście polski rynek”. „Niech we francuskiej sieci zobaczą, że wbrew ich marketingowemu sloganowi »nie zawsze się opłaca«” – napisano w komunikacie.
„Miniony rok jednoznacznie pokazał, że nie ma miejsca na jakiekolwiek pole współpracy, a nawet bierne działanie w państwie ponoszącym odpowiedzialność za bestialską inwazję na Ukrainę” – napisano w petycji. „Oczekujemy od Państwa tej spóźnionej, ale koniecznej decyzji. Jeśli jednak nie zamierzają Państwo opuszczać terenu Federacji Rosyjskiej, to apelujemy o opuszczenie Polski” – czytamy dalej we wpisie zaadresowanym do władz francuskiej sieci.
„Decyzja o prowadzeniu działania w takim kraju rujnuje zaufanie do firmy, bo nie da się jednoznacznie ocenić jej intencji. Nawet jeśli firma straciła kontrolę nad swoją własnością, jest to konsekwencja świadomej decyzji o pozostaniu w Rosji. Dlatego wszelkie tłumaczenia koncernu nie mają już żadnego znaczenia. Powinniśmy wysłać Auchanowi jednoznaczny sygnał, że takie działania są nieakceptowane” – pisze Klub Jagielloński.
Organizacja przygotowała petycję skierowaną do firmy Auchan, pod którą od 27 lutego 2023 roku zebrała ponad 3,5 tys. podpisów (stan na 01.03.2023).
Jak czytamy, Klub informuje także o innych działaniach, mających skłonić Auchan do zmiany swojej polityki. Najpopularniejsze firmy w aplikacji Pola otrzymały pytanie, czy i w jakiej perspektywie czasowej są gotowe zakończyć współpracę z siecią i wycofać z niej swoje produkty. Organizacja wysłała też prośbę o zajęcie stanowiska do Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, której Auchan jest członkiem – dowiadujemy się. Wezwano także Polaków i mieszkających w Polsce Ukraińców do omijania sieci Auchan oraz pozostałych firm rodziny Mulliez, takich jak Leroy Merlin i Decathlon. (mb)