Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego wraz z agencją MullenLowe Warsaw ruszyli w marcu 2023 roku z kampanią „#reagujostro”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na doświadczanie molestowania w miejscu pracy. Twórcy kampanii chcą pokazać, że nie jest to „nadmuchany problem”.
Punktem wyjścia kampanii „#reagujostro” jest raport PTPA – „Molestowanie seksualne w obszarach kształcenia zawodowego, zatrudnienia i usług”. Ponad 80 proc. uczestniczek badania było w pracy traktowanych jak obiekt seksualny.
„Molestowanie seksualne to dla wielu wciąż temat do drwin albo sztucznie rozdmuchany problem” – wskazuje Karolina Kędziora, prezeska PTPA. „Często słyszymy, że kobiety wyolbrzymiają, nie znają się na żartach albo nie wiedzą, co to flirt. Większość tych, które znam, przyzwyczaiła się już do tego i reaguje tylko w przypadkach, gdy ich granice zostaną przekroczone bardzo mocno. A trzeba sobie wyraźnie powiedzieć, że molestowanie seksualne to nie tylko gwałt” – dodaje.
Jak podkreśla Karolina Kędziora, molestowanie to również: dotykanie, poklepywanie, pożądliwe gesty i spojrzenia, wysyłanie nagich zdjęć, sprośne aluzje i propozycje czy uwagi dotyczące wyglądu.
W ramach akcji powstał spot, w którym występuje seks lalka w roli molestowanej przez szefa pracownicy.
Dodatkowo, w mediach społecznościowych pojawi się seria postów, w których dmuchana lalka będzie przedstawiana jako pracownica biura, służby zdrowia, magazynu i innych profesji.
Do akcji włączyły się: posłanka Katarzyna Kotula, pisarka Agnieszka Szpila, dziennikarka i aktywistka Maja Staśko, a także influencerki – Karolina Brzuszczyńska WayOfBlonde, Agnieszka Skrzeczkowska Maschines, Agata Gołaszewska, Kornelia Głaszcz, Dominika Laskowska, Agata Reszko, Maluba i wiele innych. (bs)