Instagram pod koniec maja 2023 roku na swoim blogu opublikował informacje dotyczące działania algorytmu w przypadku każdej części aplikacji – strony głównej, kanału „Odkrywaj”, Reels i Stories. Platforma podkreśla, że każdy rodzaj publikacji korzysta z własnego algorytmu.
Strona główna pokazuje mieszankę treści z kont, które dany użytkownik obserwuje. W przypadku aktualności uwzględnione są również posty z kont, których twórca jeszcze nie obserwuje, ale – zdaniem Instagrama – mogą wzbudzić jego zainteresowanie. Platforma bierze również pod uwagę wcześniejsze działania użytkownika, np. jeśli ktoś woli oglądać zdjęcia, to Instagram pokaże mu ich więcej. Na działanie algorytmu wpływa również pozostawienie komentarza, udostępnienie posta i czas, jaki użytkownik poświęcił na przeczytanie wpisu.
Kolejność wyświetlanych Stories ustalana jest na podstawie tego, które konta dany użytkownik przegląda najczęściej, oraz na podstawie interakcji, takich jak np. odpowiadanie na relację za pomocą wiadomości prywatnej.
Kanał „Odkrywaj” składa się z rekomendacji zdjęć i filmów z kont, których użytkownik jeszcze nie obserwuje. Tak jak w przypadku innych części aplikacji, Instagram bierze pod uwagę wcześniejszą aktywność, taką jak jak posty, które użytkownik polubił, zapisał, udostępnił i skomentował. W tej karcie pojawiają się również posty, które zyskują popularność w serwisie. Instagram przypomina, że istnieje możliwość zaznaczenia opcji „Nie interesuje mnie” obok postów.
Czytaj też: Instagram radzi, jak spersonalizować stronę główną
W przypadku Reels platforma również pokazuje najczęściej filmy z kont, których użytkownik nie obserwuje. Na początku wyświetlane są rolki, które zdaniem serwisu mogą spodobać się użytkownikowi, a następnie pojawiają się te, które są interesujące dla Instagrama. Platforma losowo przeprowadza również ankiety, w których pyta, czy wyświetlane treści były ciekawe. Aspekty najczęściej brane pod uwagę w przypadku wyświetlania rolek to obejrzenie wideo do końca oraz przejście na stronę z dźwiękiem wykorzystanym w danym filmie. Instagram poleca także Reels z kont, które są popularne w serwisie.
Instagram udostępnił również wskazówki, które mogą pomóc w personalizacji treści wyświetlanych na platformie. Serwis zachęca, aby dodawać interesujące konta do listy ulubionych, do bliskich znajomych, wyciszać nieinteresujące profile oraz wypełniać ankiety. Instagram przypomina również, że można wyłączyć rekomendację treści na 30 dni. (bs)