Pod koniec kwietnia 2023 roku w internecie pojawiła się petycja stworzona przez anonimowego użytkownika, pod którą zbierane są podpisy w sprawie zakazania funkcjonowania chińskiego sklepu internetowego Shein we Francji. Apel podpisało już prawie 200 tys. osób, a sprawą teraz zajął się francuski europoseł.
Apel argumentowany jest przede wszystkim bardzo złymi warunkami pracy w fabrykach oraz niebezpiecznymi składami produktów sprzedawanych w sklepie internetowym. Pod petycją powołano się na raport Greenpeace, z którego wynika, że testy wykazały w produktach Shein chemikalia, które naruszyły limity regulacyjne UE. Były to m.in. ftalany i formaldehyd. Twórca apelu wskazał, że jest to pierwszy krok do zakazu działalności Shein we Francji, a potem w całej Unii Europejskiej.
Według postulatów, Francuzom zablokowany miałby zostać dostęp do sklepu internetowego oraz nie byłoby możliwości otwierania tymczasowych lub stałych sklepów stacjonarnych na terenie kraju.
Petycja została również przetłumaczona i udostępniona w Niemczech i Hiszpanii – czytamy pod apelem.
W czerwcu 2023 roku sprawą zainteresował się francuski europoseł – Raphaël Glucksmann. Na swoim profilu na Instagramie udostępnił on wpisy związane z akcją „Stop Shein”.
Również francuscy działacze wzywają rząd kraju do włączenia się w akcję – podaje businessoffashion.com. Jak czytamy, chcą oni, aby Bruno Le Maire, minister gospodarki i finansów, zainteresował się sprawą uregulowania działań marketingowych, które zachęcają do nadmiernej konsumpcji oraz promują sklep, który „wprowadza na rynek ponad 1000 nowych produktów dziennie”.
Dalej dowiadujemy się, że całkowite „zakazanie marki” może okazać się niemożliwe. Na początku czerwca 2023 roku Parlament Europejski przyjął przepisy, które mają zobowiązać firmy do dbania o środowisko i prawa człowieka. Działacze na rzecz ochrony środowiska zauważają, że może być to duży krok, ale wskazują, że rząd Francji mógłby podjąć działania na szczeblu krajowym.
Mimo protestów, 8 czerwca 2023 roku odbył się pokaz mody Shein w Cambon Capucines Pavilion w Paryżu.
Chiński sklep internetowy dziennie we Francji odwiedza 1,6 mln unikalnych użytkowników – przekazuje źródło. (bs)