Miasto Starachowice na początku sierpnia 2023 roku zaprezentowało nowy system identyfikacji wizualnej oraz hasło promocyjne.
Celem wprowadzenia nowego znaku było „wzmocnienie wizerunku Miasta Starachowice jako miasta kompaktowego, przyjaznego dla mieszkańców, cyfrowego wykorzystującego nowoczesne technologie do komunikacji z mieszkańcami, zielonego, będącego liderem rozwoju przemysłu w regionie świętokrzyskim” – czytamy na stronie miasta.
Jak informuje agencja Aplan Media, wybrana do realizacji projektu, podstawą nowego systemu jest logo, złożone z sygnetu, logotypu i claimu „Napędzamy rozwój”, które ma odzwierciedlać cele oraz pomysły na poprawę gospodarki miasta. Sygnet nawiązuje do herbu Starachowic, w obu znakach znajdują się bowiem młot i kowadło. Motyw koła zębatego w logotypie ma z kolei podkreślać industrializm Starachowic. Znak odwołuje się także do punktu orientacyjnego w mieście – wieży ciśnień.
Herb Starachowic i logo miasta
„Starsi mieszkańcy w rozmowach mocno wskazywali na charakter przemysłowy Starachowic, szczególnie pod kątem funkcjonowania branży motoryzacyjnej. To z tego powodu hasło promocyjne oparliśmy na słowie »napędzamy«. Wsłuchaliśmy się także w głos młodej części społeczeństwa, którym zależało na tym, by pokazać, że miasto się zmienia, jest otwarte na rozwój” – wskazuje zastępca prezydenta ds. społecznych Marcin Gołębiowski.
Logo zostało oparte na trzech kolorach. Zielony ma odzwierciedlać pokryte roślinnością tereny w mieście oraz ekologiczne rozwiązania, które są w nim stosowane. Barwa niebieska ma odnosić się do rozwoju oraz zbiorników wodnych, które mogą być istotne z punktu widzenia mieszkańców i turystów. Pomarańczowy ma z kolei budzić skojarzenia z rudą żelaza, której wydobycie uczyniło Starachowice ważnym ośrodkiem przemysłowym – czytamy.
„Dzięki dyskusjom ze starachowiczanami poznaliśmy odmienne spojrzenia, wiele skojarzeń, sugestii, związanych z miastem. To cenne doświadczenie pozwoliło nam stworzyć identyfikację wizualną, która komunikuje światu najważniejsze atrybuty miasta – zamiłowanie do natury, chęć dynamicznego rozwoju oraz kultywowanie przemysłowej tradycji” – podsumowuje Michał Wasilewski, dyrektor Aplan Media. Jak dodaje, nowe logo to „przemyślana, spójna konstrukcja złożona z symboliczno-stylistycznych motywów, a zastosowane w znaku elementy, mają swoje uzasadnienie w herbie i industrialnym duchu miasta”.
Na potrzeby logo Starachowic zostały zaprojektowane zestawy ikon, które są stałym elementem we wzorach graficznych. Co więcej, system zawiera propozycje akcydensów i formatów użytkowych.
„Logo nie zastępuje herbu. Herb pozostaje podstawowym i najważniejszym symbolem miasta, stosowanym jako znak oficjalny” – zaznaczył prezydent miasta Marek Materek podczas czwartkowej konferencji prasowej poświęconej identyfikacji wizualnej. Jak dodał, logo będzie spełniać inne funkcje: „jest szansą na przedstawienie miasta poprzez zauważalny i zapamiętywany symbol”, ma także „w prosty sposób wyrazić jego charakter i potencjał”.
Poprzednie logo, źródło: starachowice.eu
Miasto zamierza sukcesywnie wprowadzać nową identyfikację w poszczególnych materiałach informacyjnych i promocyjnych (m.in. na plakatach, papierach firmowych, oznaczeniach w Urzędzie Miejskim, tablicach informacyjnych, zaproszeniach czy gadżetach).
Projekt przygotowała agencja Aplan Media. Autorką nowej identyfikacji jest łódzka graficzka Milena Żyłka, która współpracuje z agencją. (af)