Badanie zrealizowane na zlecenie Santander Bank Polska wykazało, że że nastolatkowie nisko oceniają swoje kompetencje ekonomiczne, a wiedzę o finansach czerpią z mediów społecznościowych.
Z badania wynika, że większość dzieci w wieku 12-15 lat uczy się zarządzania pieniędzmi głównie w domu (50 proc.) i szkole (43 proc.). Z kolei starsi nastolatkowie chętniej sięgają po pomoc w internecie (49 proc.). Badani w wieku 16-18 lat najczęściej korzystają z takich serwisów jak TikTok (48 proc.), YouTube (45 proc.) oraz Instagram (31 proc.). Najmniejszą popularnością natomiast cieszą się podkasty i prasa.
[[{“fid”:”76869″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Gdzie nastolatkowie spotykają się z informacjami… – badanie”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Gdzie nastolatkowie spotykają się z informacjami… – badanie”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Gdzie nastolatkowie spotykają się z informacjami… – badanie”,”title”:”Gdzie nastolatkowie spotykają się z informacjami… – badanie”,”class”:”media-element file-default”}}]]
Według wyników badań, zaledwie 7 proc. osób w wieku 12-15 lat wysoko ocenia swoją wiedzę na temat finansów. Natomiast 22 proc. nastolatków w wieku 16-18 lat określa swoją wiedzę jako dużą. Badania pokazały, że rodzice również nie czują się pewnie w tej dziedzinie, ponieważ jedynie 23 proc. z nich deklaruje, że ich wiedza finansowa jest duża.
Z badań można wywnioskować również, że respondenci lepiej oceniają swoje umiejętności racjonalnego wydawania pieniędzy niż ogólną wiedzę na temat ekonomii. Ponad połowa starszych nastolatków (60 proc.) pozytywnie ocenia swoje umiejętności rozsądnego przeznaczania środków. Z kolei 22 proc. młodszych (14-15 lat) deklaruje, że wiedzą, jak mądrze kupować. Wynika to z tego, że mają doświadczenie w codziennym dokonywaniu wydatków oraz wybieraniu różnych ofert.
[[{“fid”:”76870″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Ocena wiedzy na temat ekonomii i gospodarki – badanie”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Ocena wiedzy na temat ekonomii i gospodarki – badanie”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Ocena wiedzy na temat ekonomii i gospodarki – badanie”,”title”:”Ocena wiedzy na temat ekonomii i gospodarki – badanie”,”class”:”media-element file-default”}}]]
„Nastolatkowie w wieku 12-15 lat dość nisko oceniają swoją wiedzę na temat ekonomii i gospodarki. Może to wynikać z tego, że niemal 60 proc. nastolatków rozmawia z rodzicami o sytuacji gospodarczej w Polsce rzadko lub wcale. Warto mieć świadomość, że duża odpowiedzialność za budowanie u młodych ludzi świadomości finansowej jest po stronie rodziców. Wyjazdy wakacyjne to dobry moment, aby porozmawiać z dzieckiem o zarządzaniu budżetem oraz podejmowaniu świadomych decyzji finansowych” – wyjaśnia dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Badanie miało również na celu zweryfikowanie wiedzy nastolatków o inflacji oraz inwestowaniu. 80 proc. nastolatków w wieku 16-18 lat, podobnie jak ich rodzice, poprawnie odpowiedziało na pytania testowe, które miały sprawdzić pojęcie na temat stóp procentowych i procentu składanego. Natomiast zadanie związane z dywersyfikacją dochodów z inwestycji sprawiło respondentom większy problem – prawie 30 proc. starszych nastolatków i rodziców udzieliło na nie błędnej odpowiedzi. Jednak wyniki pokazują także, że 80 proc. osób w wieku 12-15 lat wie, czym jest inflacja.
[[{“fid”:”76868″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Pytania weryfikujące wiedzę – badanie”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Pytania weryfikujące wiedzę – badanie”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Pytania weryfikujące wiedzę – badanie”,”title”:”Pytania weryfikujące wiedzę – badanie”,”class”:”media-element file-default”}}]]
(af)