2 października 2023 roku Inicjatywa „Wschód” opublikowała spot zatytułowany „Cicho już byłyśmy”, który ma zachęcić kobiety do udziału w zbliżających się wyborach parlamentarnych. W wideo przytoczono głośne wypowiedzi polityków na temat kobiet.
W spocie wybrzmiały m.in. słowa Jarosława Kaczyńskiego o „dawaniu sobie w szyję” czy Janusza Korwin-Mikkego o tym, że „kobieta jest czymś pośrednim między mężczyzną a dzieckiem”. W materiale można też usłyszeć, że „dla kobiety sukces edukacyjny to jest przede wszystkim rozrywka, ona nie potrzebuje tego tak bardzo jak mężczyzna”.
Bohaterki spotu, które najpierw słuchają tych wypowiedzi, później podnoszą do ust palec – ale nie wskazujący, na znak uciszenia, lecz środkowy.
„Spot (…) opowiada o kryzysach, które Polki wskazywały jako najważniejsze w sondażach. Jest pusta lodówka, mama z dzieckiem z niepełnosprawnością, kobieta z testem ciążowym czy nauczycielka dojechana stanem polskiej szkoły. Jest też temat nieodpłatnej pracy kobiet, traktowanej jak darmowy zasób w każdej rodzinie, zanieczyszczone powietrze i prawa osób LGBTQ+” – czytamy w komunikacie prasowym.
Aktywistki stojące za akcją przypominają również, że to kobiety stanowią 52 proc. uprawnionych do głosowania, więc ich udział w wyborach jest szczególnie ważny.
„Nie chcemy biernie patrzeć, jak starsi panowie popełniają kolejne błędy naszym kosztem. Nie chcemy, by nasz świat i nasza przyszłość dalej stawała pod znakiem zapytania i zależała od osób oderwanych od rzeczywistości. Mamy dość obecnych układów. Tej jesieni możemy postawić na zmianę. Tej jesieni kobiety w całej Polsce mogą iść do urn i zagłosować za lepszą przyszłością – za czystym powietrzem i bez brudnych paliw od dyktatorów, za zielonymi pracami i godnymi płacami, za zdrowy i bezpieczny kraj. Cicho już byłyśmy” – można przeczytać na stronie cichojuzbylysmy.org.
Można tam również zadeklarować swój udział w głosowaniu 15 października oraz zamówić plakaty kampanijne.
Jak podkreślają aktywistki Inicjatywy „Wschód”, ich działania nie ograniczają się do spotu – zapowiedziały bowiem, że wyruszają w trasę pro frekwencyjną po Polsce.
Spot „Cicho już byłyśmy” został opublikowany w mediach społecznościowych – na Instagramie, Facebooku, YouTubie, TikToku i X. W pierwszym wymienionym serwisie wideo przekroczyło 12 mln wyświetleń – podają autorki kampanii. Portal X odnotował 360,8 tys. wyświetleń, a YouTube niemal 127 tys. odsłon. (mb)