W październiku 2023 roku wystartowała kolejna odsłona finansowanej przez Ministerstwo Zdrowia akcji edukacyjno-informacyjnej „Zobacz człowieka. Zatrzymaj stygmatyzację!” z udziałem inluencerów, która skupia się na zjawisku piętnowania problemów psychicznych dotykających dzieci i młodzieży.
Kampania ma na celu przeciwdziałanie stygmatyzacji i autostygmatyzacji osób doświadczających zaburzeń psychicznych. W tegorocznej edycji twórcy akcji koncentrują się w szczególności na dzieciach i młodzieży.
Wyniki badań zrealizowanych na zlecenie Ministerstwa zdrowia pokazują, że choroby psychiczne za wstydliwe uznaje aż 62 proc. respondentów w wieku 15-17 lat. Badani uważają także, że osoby chorujące są traktowane gorzej, gdy chodzi o prawo do pracy (51 proc.), edukacji (42 proc.), poszanowania godności osobistej (40 proc.), a także ochrony majątku (35 proc.). 70 proc. respondentów wierzy w to, że osoba chorująca psychicznie ma szansę na wyzdrowienie. Jednak w 56 proc. badanych wzbudza obawę sytuacja, w której osoba zmagająca się z takimi problemami w przeszłości zostałaby opiekunem ich dziecka.
Do kampanii dołączyli influencerzy, tacy jak Rafał Masny, Ola Mirosław i Ala Pogwizd, którzy swoim przykładem mają dodać odwagi młodym osobom znajdującym się w kryzysie psychicznym. Nagrania wideo z ich udziałem są dostępne na stronie akcji zobaczczlowieka.pl oraz w mediach społecznościowych.
W ramach kampanii „Zobacz człowieka. Zatrzymaj stygmatyzację!” zostaną przeprowadzone webinary skierowane do aktywnie współtworzących przestrzeń debaty publicznej dziennikarzy i twórców internetowych, a także do odgrywających ważną rolę w życiu społeczności duchownych wszystkich religii, którzy nierzadko stają się powiernikami i doradcami. (ao)