niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościElokwentne komentarze i cięte riposty. Szymon Hołownia gwiazdą Sejmu i mediów

Elokwentne komentarze i cięte riposty. Szymon Hołownia gwiazdą Sejmu i mediów

Szymon Hołownia w roli marszałka Sejmu błyszczy w internecie i mediach. Od początku X kadencji Sejmu transmisje na żywo z obrad cieszą się niespotykaną dotąd popularnością. Wygląda na to, że internautom przypadły do gustu elokwentne komentarze i cięte riposty nowego marszałka, szczególnie polemiki z politykami PiS.

„Obrazić też trzeba umieć”, „Panie pośle Matecki, rozumiem, że występuje pan na sali w charakterze billboardu?”, „Nie Jay-Z, tylko Gen-Z, panie pośle Kaleta” – to tylko niektóre z cytatów Szymona Hołowni, które zyskały popularność w sieci.

„Dziękuję, że pan przestrzegał limitu czasu. Obaj wiemy, jak czas jest cenny. Łączy nas wiele. Obaj jesteśmy na określony czas na swoich funkcjach i znamy nazwiska swoich następców. Stąd porozumienie moje z panem premierem jest można powiedzieć pełne” – powiedział Hołownia do Mateusza Morawieckiego. „Bardzo cenię państwa komentarze i uwagi, natomiast zwracam też uwagę z mojej perspektywy, że stają się odrobinę monotematyczne. Zachęcam do większej oryginalności, pracy intelektualnej” – te słowa skierował z kolei do polityków PiS.

Hołownia jest gwiazdą nie tylko Sejmu, lecz także memów i medialnych publikacji.

Już od dnia wyborów parlamentarnych – które cechowała rekordowa, 74-procentowa frekwencja – polityk i były prezenter zyskuje popularność w mediach. Między 15 października a 30 listopada 2023 roku w prasie, portalach internetowych oraz mediach społecznościowych pojawiło się 111,2 tys. publikacji na temat Szymona Hołowni – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów przygotowanej dla PRoto.pl. Dla porównania, w okresie od 1 września do 14 października wzmianek na temat lidera Polski 2050 było niecałe 30 tys. (o zasięgu  281,2 mln i AVE 148, 8 mln zł).

Znaczący wzrost liczby wzmianek na temat marszałka widoczny był w dniach 16-17 października, czyli tuż po ogłoszeniu wyników wyborów parlamentarnych, w których Hołownia kandydował jako przedstawiciel Trzeciej Drogi i uzyskał mandat poselski – podaje IMM. Prawdziwą sławę przyniosło mu jednak pierwsze posiedzenie Sejmu. Kolejny wyraźny skok liczby publikacji na temat Hołowni odnotowano bowiem 13 listopada 2023 roku, czyli w „dzień przypadający dokładnie następnego dnia po niedzieli 12 listopada”, w pierwszym dniu posiedzenia Sejmu X kadencji.

Zasięg powyborczych publikacji medialnych na temat Szymona Hołowni wyniósł 810 mln kontaktów z przekazem. Wartość reklamowa wzmianek dotyczących nowego marszałka szacowana jest na 387,9 mln zł – wynika z analizy IMM.

Okazuje się, że ponad połowa publikacji (57,1 proc.) pochodzi z portali internetowych. 41,2 proc. stanowią publikacje w social mediach, a niecałe 2 proc. to informacje zamieszczone w prasie.

W kanałach socialmediowych dominuje X (dawniej Twitter) – stamtąd pochodzi niemal połowa wzmianek. Na drugim miejscu znalazł się Facebook, który jest źródłem 40,8 proc. publikacji. O Hołowni mówiono także na YouTubie, LinkedInie i Instagramie, skąd pochodzi odpowiednio 4 proc., 3,5 proc. i 2 proc. publikacji.

Za sprawą marszałka popularność zyskują też transmisje wideo z obrad Sejmu, a kanał Izby Niższej na YouTubie bije rekordy popularności. W ekspresowym tempie profil zdobył srebrny przycisk YouTube’a (przyznawany za przekroczenie 100 tys. subskrybentów), a do tej pory grono subskrybujących urosło już do 387 tys. W samym listopadzie relacje na żywo z Sejmu na oficjalnym kanale miały 6,5 mln wyświetleń.

Posiedzenie z 13 listopada, inaugurujące prace Sejmu, odtworzono 944 tys. razy. Rekordowe wyniki osiągnęły transmisje z piątego i szóstego dnia obrad (28 i 29 listopada) – mają po 1,4 mln wyświetleń. Z kolei zapis transmisji z czwartego dnia pierwszego posiedzenia Sejmu X kadencji (22 listopada) trafił na kartę „Na czasie” w serwisie YouTube. Dla porównania dzień pierwszy ostatniego posiedzenia Sejmu IX kadencji odtworzono na YouTubie 51 tys. razy.

Popularnością cieszą się także konferencje Hołowni, umieszczane na sejmowym kanale. Przykładowo konferencję z 23 listopada 2023 roku odtworzono prawie pół miliona razy.

Jak zauważa businessinsider.com.pl, z tymi wynikami nie może konkurować żaden zachodni parlament. Portal opisuje, że w przypadku niemieckiego Bundestagu najpopularniejsze relacje na youtubowym kanale z ostatnich miesięcy mają po kilkadziesiąt tysięcy odsłon, większość nagrań ma jednak tylko kilkaset odsłon. Brytyjski parlament, który czasem gromadzi na oficjalnym kanale sporą grupę widzów, też nie dorównuje polskim wynikom – jak wskazuje źródło, w lipcu premier Rishi Sunak w ramach tzw. Prime Minister’s Questions, czyli pytań do premiera pochodzących od parlamentarzystów, zebrał ponad 450 tys. wyświetleń, co sprawiło, że materiał był najpopularniejszą relacją z ostatniego roku.

3 grudnia 2023 roku portal rp.pl opublikował wyniki sondażu na temat tego, jak Polacy oceniają prowadzenie obrad Sejmu przez Szymona Hołownię. 

Okazuje się, że pozytywną opinię na ten temat ma 57,6 proc. badanych. 20,2 proc. badanych ocenia sposób prowadzenia obrad przez Hołownię negatywnie, a 12,7 proc. nie ma zdania na ten temat. 9,5 proc. badanych nie obserwuje z kolei obrad Sejmu – wynika z sondażu, przeprowadzonego dla rp.pl przez SW Research.

Działania nowego marszałka najbardziej podobają się najmłodszym badanym – w grupie wiekowej 18-24 lata pozytywnie sposób prowadzenia obrad oceniło 65 proc. respondentów.

Co więcej, taki sam odsetek badanych z wyższym wykształceniem ocenia pozytywnie sposób prowadzenia debaty sejmowej przez Hołownię. W grupie badanych z dochodem powyżej 5000 zł netto tego zdania jest 72 proc. jest zdania. Pozytywne oceny Hołownia zbiera najczęściej wśród badanych z miast o wielkości powyżej 500 tys. mieszkańców (72 proc.) – podaje rp.pl. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj