Najbliższe obrady Sejmu najprawdopodobniej będzie można obejrzeć w kinie. Od początku X kadencji Polacy z zapartym tchem obserwują prace posłów – transmisje z sejmowej sali na YouTubie biją rekordy popularności, a teraz przyszedł czas na duży ekran. Niemały udział ma w tym nowy marszałek Sejmu, Szymon Hołownia. Jego medialna popularność od 15 października wzrosła o 270 proc. w porównaniu z analogicznym okresem przed wyborami – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów.
Czytaj więcej: Elokwentne komentarze i cięte riposty. Szymon Hołownia gwiazdą Sejmu i mediów
Warszawskie kino Kinoteka, zlokalizowane w Pałacu Kultury i Nauki, planuje retransmisję na żywo obrad, które odbędą się 11 grudnia 2023 roku. Tego dnia Mateusz Morawiecki wygłosi exposé, ma także dojść do próby zaprzysiężenia jego rządu.
Jak mówi PRoto.pl Karolina Fornal, kierowniczka ds. marketingu i promocji Kinoteki, autorem pomysłu oglądania obrad Sejmu na wielkim ekranie jest Michał Marszał. To twórca internetowy, prowadzący na Instagramie satyryczne konto pod swoim nazwiskiem, wcześniej prowadzący profil Tygodnika Nie.
„My w Kinotece chcielibyśmy to życzenie zrealizować” – przekazuje przedstawicielka kina. „W tej chwili czekamy na zgodę na retransmisję z Centrum Informacyjnego Sejmu” – dodaje.
Karolina Fornal podkreśla, że udział w pokazach będzie bezpłatny. W tej chwili kino prowadzi wstępne rezerwacje – mejlowo oraz w kasach. „Na podstawie liczby spływających maili mogę powiedzieć, że jest zdecydowanie więcej chętnych niż miejsc w naszych salach kinowych” – zdradza przedstawicielka Kinoteki.
W rozmowie z teleshow.wp.pl Fornal przekazała również: „Mamy jak najlepsze intencje. Chcemy w ten sposób realizować prawo obywatelek i obywateli do informacji, chcemy popularyzować wiedzę o funkcjonowaniu najważniejszych dla państwa instytucji, chcemy pielęgnować bardzo obywatelskie zachowania. Nie ukrywamy, że ważny jest też dla nas element jednoczący: to, że ludzie będą razem oglądać obrady tak istotnego dla ich codziennego życia organu władzy”.
Jak opisywaliśmy, transmisje obrad Sejmu na YouTubie spotykają się ostatnio z olbrzymim zainteresowaniem. Oficjalny sejmowy kanał w serwisie zebrał już 415 tys. subskrybentów (07.12.2023). Posiedzenie z 13 listopada 2023, inaugurujące Sejm X kadencji, ma na YouTubie 946 tys. wyświetleń. Obrady z 14 listopada obejrzano 684 tys. razy, z 21 listopada i 22 listopada po niemal 900 tys. razy, a te z 28 i 29 listopada mają po 1,4 mln odsłon.
Zainteresowanie to wynika w dużym stopniu ze sposobu prowadzenia obrad przez nowego marszałka Sejmu, Szymona Hołownię. Jego wyszukane komentarze i polemiki słowne z politykami cieszą się dużą popularnością. Hołownia w ostatnim czasie stał się medialną gwiazdą – od 15 października 2023 roku na jego temat tylko w prasie, portalach internetowych i social mediach pojawiło się ponad 111,2 tys. wzmianek, których zasięg wynosi 810 mln kontaktów z przekazem – sprawdził IMM. Wartość reklamowa wzmianek dotyczących nowego marszałka szacowana jest na 387,9 mln zł. W analizowanym okresie pojawiło się aż 270 proc. więcej wzmianek na temat Hołowni niż w analogicznym okresie przed wyborami – podaje IMM. (mb)