PRoto.pl: Która z kreacji nagrodzonych podczas tegorocznego Festiwalu Cannes Lions najbardziej zapadła Pani w pamięć i dlaczego?
Leah Juaymah Mababangloob, Senior Art Director LEGO, prelegentka ósmej edycji konferencji Imagination Day: Naprawdę uwielbiam „Palau Pledge” (zdobywca siedmiu statuetek Cannes Lions) za prostotę i efektywność. Czasami zapominamy, jak proste może być czynienie dobra i oddziaływanie na innych. Reklama „It’s a tide ad” (Film Grand Prix Cannes Lions) też jest wspaniała! Podnosi świadomość marki Tide na zupełnie inny poziom. Naprawdę nie wiem, jak chcą to przebić w przyszłym roku.
PRoto.pl: Czy Pani zadaniem nagrodzono te projekty, które wygrać powinny? Czy może miała Pani swoich innych faworytów?
L.J.M.: Ogólnie tak. Myślę, że większość nagrodzonych prac ma prawdziwy wpływ na świat, który istnieje poza reklamą. Jednym z moich faworytów jest kampania KFC „FCK”. Wyróżnia się swoim idealnym wstrzeleniem w czasie, jest prosta i zuchwała zarazem. Wszyscy lubimy marki, które mają odwagę i dystans. KFC zasługuje więc nie tylko na otrzymane uznanie w Cannes, ale i na o wiele większe docenienie.
PRoto.pl: Co nagrodzone w tym roku na festiwalu kreacje mówią o trendach czy tendencjach w komunikacji? W jakim kierunku zmierza branża?
L.J.M.: Jestem optymistką, więc myślę, że zmierzamy w bardziej konstruktywną stronę. „Marki stają się bardziej godne zaufania niż rządy”, jak donosi artykuł, który niedawno czytałam. Idąc tym tropem, myślę, że możemy robić i mówić więcej, wprowadzać zmiany.
PRoto.pl: Czym jest dla Pani kreatywność?
L.J.M.: Kreatywność oznacza wzbijanie się i docieranie do nieoczekiwanych miejsc.
PRoto.pl: Czy kreatywności można się nauczyć? W jaki sposób?
L.J.M.: Tak! Nieustannie uczymy się od mentorów, kolegów, konkurentów i z pracy innych ludzi. W LEGO staramy się uczyć jak najwięcej od dzieci. To najlepsi modele do studiowania kreatywności, gdyż są ciekawe, nie uciekają przed nowymi możliwościami i mają ten naturalny zmysł wyobraźni, który jako dorośli czasami tracimy.
PRoto.pl: Skąd Pani czerpie inspiracje w codziennej pracy?
L.J.M.: Z różnych rzeczy, miejsc i ludzi. Czasami wyłapuję niuanse, słuchając konwersacji w supermarkecie, czasem czytając komentarze, a kiedy indziej rozmawiając z moją siostrą, która pracuje w finansach. Dobre pomysły są wszędzie, a w czasach social mediów i internetu inspiracje są zawsze dostępne. Problemem jest odpowiednia filtracja wartościowych treści.
PRoto.pl: Jaki jest Pani zdaniem przepis na udaną kreację?
L.J.M.: Jeśli jest jakiś przepis, byłby to miks odwagi i dziecięcej wrażliwości oraz szczęścia. To wtedy, gdy wierzysz, że wszystko jest możliwe i jesteś ciekawy oraz zawzięty na tyle, aby znaleźć najlepszą drogę, którą można przebić się z Twoim przesłaniem. Właściwy moment, dobry media plan oraz kontekst również pracują na nasz sukces.
PRoto.pl: Jaką radę dałaby Pani osobom, które dopiero zaczynają przygodę w branży kreatywnej?
L.J.M.: Początkowo kusząca będzie rezygnacja… ale zawsze warto próbować! Podczas mojego udziału w programie See It Be It (program Cannes Lions dla najbardziej kreatywnych kobiet) nauczyłam się, że upór jest dużo ważniejszy niż pewność siebie. Jednego dnia możesz być pewny siebie i mieć mnóstwo pomysłów, a kolejnego dnia już nie. I to jest w porządku. Natomiast nie można odpuszczać. Jeśli pozostaniesz w pełni oddany danej sprawie, wszystko się poprawi, a nawet będzie łatwiejsze. Trzeba się o siebie zatroszczyć. Bycie kreatywnym to wewnętrzna praca i jeśli jesteśmy zestresowani i niewyspani, to szanse, że nasza praca nie będzie optymalna, rosną.
PRoto.pl: O czym będzie Pani mówić podczas tegorocznej konferencji Imagination Day?
L.J.M.: Bycie kreatywnym ma wiele wspólnego z naszą umiejętnością zabawy. Jako dzieci bawimy się intuicyjnie, ale jako dorośli mamy już z tym problem. Pracując w LEGO, odkryłam, że zawsze warto zapytać o to, jak możemy sprawić, aby nasza praca była bardziej zabawą niż obowiązkiem. Gdzie jest miejsce zabawy w procesie kreacji?
PRoto.pl jest patronem medialnym konferencji Imagination Day oraz towarzyszącego jej seansu najlepszych reklam nagrodzonych na Cannes Lions.
Rozmawiała Małgorzata Baran