niedziela, 24 listopada, 2024
Strona głównaCase studiesProgram tworzenia i wspierania rozwoju świetlic środowiskowych „Promyk Dnia”

Program tworzenia i wspierania rozwoju świetlic środowiskowych „Promyk Dnia”

Tytuł programu:
„Promyk Dnia” – program tworzenia i wspierania rozwoju świetlic środowiskowych.

Podmiot realizujący program:

GSK Commercial Sp. z o.o.
Grupy docelowe:
 
– Dzieci dotknięte wykluczeniem społecznym
– Społeczności lokalne
– Organizacje pozarządowe, samorządy lokalne
 
Cele:
– Pomoc dzieciom narażonym na wykluczenie społeczne z powodu biedy, trudnej sytuacji życiowej lub utrudnionego dostępu do edukacji.
– Tworzenie świetlic wspierających rozwój umysłowy, fizyczny i edukację w obszarze ochrony zdrowia dzieci.
– Umożliwienie dzieciom i młodzieży spędzanie czasu w zorganizowany sposób pod okiem wykwalifikowanej kadry.

Składały się na nie:

– Stworzenie sieci świetlic środowiskowych prowadzonych przez profesjonalnych dydaktyków na terenach wiejskich, realizujących program dydaktyczny przygotowany przez Instytut Matki i Dziecka w Warszawie.

– Powierzenie realizacji programu partnerowi społecznemu – Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Chrześcijańskich Organizacji Wiejskich. W organizację programu włączyły się także organizacje pozarządowe, przedstawiciel samorządów oraz lokalnego biznesu.

– Wspieranie dodatkowych inicjatyw realizowanych na rzecz podopiecznych świetlic środowiskowych (rozwój talentów, rajdy krajoznawcze, programy edukacyjne).  

Analiza sytuacji: 

Rodziny, które zamieszkują obszary wiejskie, często są dotknięte problemami alkoholowymi, bezrobociem, problemami zdrowotnymi. Jak wykazał raport Instytutu Medycyny Wsi w Lublinie, istnieje potrzeba stworzenia miejsc, w których dzieci mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań, a także zdobywania wiedzy z zakresu dbania o zdrowie i higienę.  

Podejście do problemu/możliwości:

Świetlice Środowiskowe „Promyk Dnia” pomagają w ograniczaniu wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej czy mających utrudniony dostęp do edukacji. Świetlice są zlokalizowane głównie w województwach wschodnich, gdzie jest najwięcej rodzin potrzebujących takiego wsparcia. Placówki wyposażone są w komputery i materiały edukacyjne np. do nauki języka angielskiego. Dla uczestników zajść organizowane są wycieczki, dzięki którym dzieci zdobywają dodatkową wiedzę o świecie. Świetlice pracują cztery godziny dziennie przez 5 dni
w tygodniu.

Badania:

Zdefiniowanie potrzeb i założenia projektu zostały oparte na wynikach raportu Stanisława Lachowskiego i Magdaleny Florek z Instytutu Medycyny Wsi w Lublinie pt. „Uzasadnienie potrzeby tworzenia świetlic socjoterapeutycznych”. Raport ten wykazał deficyt edukacji
w środowiskach wiejskich – zaniedbanie edukacji przedszkolnej, konieczność wyrównania dysproporcji edukacyjnych i pomocy dzieciom z rodzin patologicznych i biednych. Wnioski, które zostały zawarte w raporcie stały się podstawą do stworzenia strategii programu „Promyk Dnia” realizowanego wspólnie z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Chrześcijańskich Organizacji Wiejskich.

Przeprowadzone działania:

Analiza potrzeb dzieci z najbiedniejszych regionów Polski, narażonych na ryzyko wykluczenia społecznego, zagrożonych chorobami ze względu na niski status materialny ich rodzin oraz brak wiedzy rodziców lub opiekunów zakresie edukacji zdrowotnej.

– Stworzenie platformy komunikacji na stronie internetowej www.promykdnia.pl

– Tworzenie świetlic środowiskowych na terenach o potencjalnie największej populacji dzieci narażonych na wykluczenie społeczne.

– Zapewnienie profesjonalnej kadry pedagogów, dbającej o prawidłowy rozwój umysłowy i fizyczny podopiecznych. Pedagodzy umożliwiają dzieciom spędzanie czasu po zajęciach lekcyjnych, w taki sposób, aby był on poświęcony pogłębianiu zainteresowań i dodatkowej edukacji w formie zabawy.

Ocena skuteczności kampanii:

Program „Promyk Dnia” został początkowo zaplanowany na 3 lata realizacji (2007 – 2010). Pozytywne efekty programu zdecydowały o tym, że projekt jest nadal prowadzony i rozwijany.

– Ważnymi wskaźnikami efektywności projektu są ilość otwieranych świetlic oraz rosnąca liczba dzieci korzystających z zajęć edukacyjnych każdego roku. W pierwszym roku trwania programu utworzono 21 świetlic, w ramach których opieką objęto 3000 dzieci tygodniowo. Na początku 2010 roku działały już 44 świetlice, a objętych opieką jest ok. 4 500 dzieci tygodniowo. Ze świetlicami współpracuje blisko 200 wolontariuszy.

– Efektywność komunikacji zewnętrznej oceniana jest na podstawie monitorowania ilości odwiedzin strony internetowej www.promykdnia.pl oraz liczby publikacji poświęconych tej inicjatywie w mediach lokalnych i ogólnopolskich.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj