W maju 2024 roku Fundacja Zwolnieni z Teorii wystartowała z kampanią społeczną „Otwarci na zmianę”. Akcja ma zachęcać do dyskusji na temat przyszłości systemu edukacji w Polsce.
W ramach inicjatywy powstał Prymus – model AI, który przygotowywał się do matury na podstawie tej samej wiedzy, z której korzystali zeszłoroczni uczniowie szkół średnich. Został wyposażony w podstawę programową oraz dane dotyczące systemu oceniania egzaminów dojrzałości.
Robot zasilany sztuczną inteligencją przystąpił do matury z języka polskiego, a co więcej – już jest wiadome, że ją zdał. Udzielenie wszystkich odpowiedzi zajęło mu 30 minut.
Jak informują organizatorzy projektu, odpowiedzi Prymusa oceniło trzech niezależnych od siebie nauczycieli. Dwóch z nich pełni funkcje egzaminatorów maturalnych.
Przebieg doświadczenia z udziałem maszyny AI stał się przedmiotem spotu promującego kampanię. Eksperyment ma uświadomić odbiorców akcji na temat tego, że rozwój AI bezpośrednio wpływa na „rozdźwięk między szkołą a rzeczywistością”.
Źródło: youtube.com/@zwolnienizteorii7053
Z produkcją promującą kampanię można zapoznać się na TikToku, Instagramie, Facebooku, LinkedInie oraz w serwisie X.
Fundacja zachęca również do podpisania listu otwartego, w którym sygnatariusze nawołują do wprowadzenia konkretnych zmian w systemie edukacji. „Trochę mniej teorii, więcej praktyki. Apelujemy o realny czas w szkole na aktywności, które umożliwią uczniom rozwijanie kompetencji przyszłości. (…) Proponujemy, aby aktywności uczniów kształtujące kompetencje przyszłości zostały uwzględnione na maturze i w kryteriach rekrutacji na studia” – piszą inicjatorzy listu.
Dokument podpisało już 40 przedstawicieli edukacji, biznesu, mediów i organizacji pozarządowych. Poparł go m.in. prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej Jędrzej Witkowski czy profesor i rektor Szkoły Głównej Handlowej Piotr Wachowiak.
„Dzisiaj model nauki w szkole opiera się głównie o zapamiętywanie treści. My zaś widzimy potrzebę, aby polska szkoła zmierzała do zrównoważenia wiedzy teoretycznej i praktycznej. Osiągnięcie tego celu wymaga holistycznego podejścia do edukacji, a tym samym znalezienia w niej czasu na rozwijanie kompetencji przyszłości, takich jak współpraca, sprawczość, empatia. W umiejętnościach miękkich technologia jeszcze długo nie zastąpi człowieka” – podkreśla Paula Bruszewska, prezeska Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Realizacją kampanii zajmują się Adam Smereczyński, Creative Director z 180heartbeats + Jung v Mat, oraz Aleksander Frydrych, Creative Innovation Officer z tej samej agencji.
Reżyserem spotu jest Maciej Dydyński. Produkcją filmu zajęło się Shoot me. Za komunikację PR-ową odpowiada Monday Comms. (an)