Airbnb, platformie umożliwiającej odpłatne wynajmowanie mieszkań turystom na krótki czas, rośnie konkurent – Fairbnb. Jak pisze huffingtonpost.com, włoska, startująca w kwietniu 2019 roku firma wykorzystuje ten sam model biznesowy, ale deklaruje większą odpowiedzialność społeczną.
Głównym pomysłem start-upu jest oddawanie połowy zysków na lokalne cele społeczne, takie jak np. stowarzyszenia sąsiedzkie, kooperatywy żywnościowe czy miejskie ogrody. Jednocześnie użytkownicy platformy mieliby być angażowani we wskazywanie inicjatyw, które Fairbnb powinno wesprzeć – czytamy.
Pomysł stworzenia Fairbnb pojawił się w związku z krytyką, z jaką boryka się Airbnb. Huffingtonpost.com podaje, że według niektórych analiz serwis ma negatywny wpływ na rynek mieszkań w dużych turystycznych miastach. Wiele wolnych lokali jest wynajmowanych na krótkie terminy, co powoduje zmniejszanie liczby mieszkań, które można wynająć na lata, a to w efekcie – wzrost cen.
Airbnb odpiera zarzuty, wskazując m.in. na ilość pieniędzy z podatków turystycznych, jakie dostarcza do gospodarek w różnych krajach. Platforma przywołuje też argument, według którego zwykli ludzie, wynajmując swoje mieszkania, zyskują dodatkowe źródło przychodu – zauważa huffingtonpost.com.
Fairbnb stara się obejść te spory – czytamy. Chce też dotrzeć do ludzi, którzy podróżują bardziej świadomie niż inni. Swoje usługi będzie testować w Amsterdamie, Wenecji, Bolonii, Walencji i Barcelonie. (mp)