środa, 22 stycznia, 2025
Strona głównaRaportyIle zarabia się w marketingu i PR? Raport „Wynagrodzenia i trendy w...

Ile zarabia się w marketingu i PR? Raport „Wynagrodzenia i trendy w przedsiębiorstwach 2024”

Z raportu Grafton Recruitment „Wynagrodzenia i trendy w przedsiębiorstwach 2024” wynika, że transformacja cyfrowa i zmieniające się priorytety biznesowe sprawiają, że firmy coraz częściej koncentrują się na zatrudnianiu ekspertów pełniących kluczowe role w działach marketingu i PR. Zapotrzebowanie na specjalistów z tego obszaru wciąż jest zauważalne. Pracodawcy poszukują marketingowców i PR-owców, którzy łączą kreatywność z analitycznym podejściem, wspierając tym samym realizację kluczowych celów biznesowych w dynamicznie zmieniającym się środowisku.

Jakich kompetencji najbardziej potrzebuje rynek?

Jak wynika z raportu, mimo że w 2024 roku nie odnotowano zwiększonej liczby prowadzonych rekrutacji z obszaru marketingu i PR, to wciąż rosło zapotrzebowanie na kompetencje strategiczne i cyfrowe. Największy popyt dotyczył kompetencji związanych z działaniami w przestrzeni cyfrowej i tworzeniem strategii opartych na analizie danych. Firmy niezmiennie koncentrują się na budowaniu obecności online i optymalizacji strategii sprzedażowych, dlatego poszukują pracowników, którzy potrafią skutecznie zarządzać kampaniami internetowymi oraz wdrażać innowacyjne rozwiązania marketingowe.

>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!

„Priorytety biznesowe koncentrują się na budowaniu przewagi konkurencyjnej w środowisku cyfrowym. Firmy potrzebują osób, które łączą kreatywność z umiejętnością wykorzystania najnowszych technologii oraz danych do projektowania skutecznych strategii marketingowych. Te kompetencje stały się kluczowe w dostosowywaniu działań komunikacyjnych i promocyjnych do dynamicznych zmian na rynku” – zwraca uwagę Joanna Ciężkowska, Senior Brand Managerka w Grafton Recruitment.

Raport ujawnia również, że liczba ofert dla specjalistów PR wyraźnie ustabilizowała się w 2024 roku i powróciła do wartości sprzed trzech lat. Jak podkreślają eksperci, powodów takiego stanu rzeczy można upatrywać przede wszystkim w przejmowaniu zadań PR przez dział marketingu, coraz szerszego wykorzystania sztucznej inteligencji oraz zwiększenia skali korzystania z usług agencji.

Ile zarabia się w działach marketingu i PR?

Jak podkreślają eksperci, rosnąca konkurencja o wykwalifikowanych specjalistów znalazła odzwierciedlenie w poziomie proponowanych wynagrodzeń w 2024 roku.

Kliknij, aby powiększyć

Jak wynika z raportu, w działach marketingu i PR pensje znacząco różnią się w zależności od lokalizacji i doświadczenia. W dużych miastach, takich jak Warszawa, oferty dla dyrektorów marketingu sięgają 35 tys. zł brutto miesięcznie, podczas gdy w mniejszych miastach widełki dla tego stanowiska kończą się na poziomie 28 tys. zł. Wynagrodzenia proponowane pracownikom na stanowisku Content Specialist w największych ośrodkach miejskich wynoszą do 12,5 tys. zł, Content Managerów do 17 tys. zł, a Social Media Managerowie mogą liczyć na pensję w przedziale 10-18 tys. zł.

Sektor PR – choć obecnie cechuje się niższą dynamiką zapotrzebowania na pracowników niż chociażby dwa lata temu – wciąż oferuje atrakcyjne wynagrodzenia. W 2024 roku oferty pracy dla kierownika działu PR wynosiły od 14 do nawet 22 tys. zł. Konsultanci PR mogli natomiast liczyć na wynagrodzenia w przedziale 9-16 tys. zł. Różnorodność wysokości płac na tych stanowiskach podkreśla znaczenie lokalnego rynku pracy oraz indywidualnych wymagań pracodawców.

Wynagrodzenia w 2024 roku wzrosły – szczególnie wśród specjalistów ds. komunikacji i PR-u

Jak wynika z raportu, średni wzrost oferowanych stawek w działach marketingu wyniósł 3,2 proc., w przypadku wybranych stanowisk te wartości były jednak wyższe. Największy wzrost dotyczył specjalistów ds. marketingu (6,6 proc.) oraz dyrektorów marketingu (6,4 proc.). W przypadku E-commerce Managerów wzrost wyniósł 2,1 proc., natomiast na stanowiskach takich jak Digital Marketing Manager czy Content Manager dynamika była znacznie niższa – wynosiła średnio po 0,5 proc.

Oferty wynagrodzeń w działach PR rosły bardziej dynamicznie. Konsultanci ds. PR oraz kierownicy działu PR odnotowali wzrost oferowanych stawek o 4,5 proc., co świadczy o znaczeniu kompetencji związanych z zarządzaniem zespołami i realizacją strategii komunikacyjnych. Z kolei specjaliści ds. komunikacji, stanowiący fundament w zarządzaniu wizerunkiem firmy, osiągnęli wzrost proponowanych wynagrodzeń o 9,6 proc., co stawia ich w czołówce najbardziej docenianych ról w PR – podkreślają eksperci.

>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!

Dane pokazują, że pracodawcy najbardziej doceniają rolę stanowisk, które bezpośrednio wpływają na realizację kluczowych celów biznesowych, takich jak zwiększanie przychodów, budowanie rozpoznawalności marki czy optymalizacja działań marketingowych.

„Specjaliści odpowiedzialni za realizację kampanii marketingowych, zarządzanie projektami strategicznymi czy wdrażanie nowoczesnych narzędzi i technologii marketingowych są szczególnie poszukiwani na rynku. Ich kompetencje, obejmujące zarówno kreatywność, jak i zdolność analizy danych, stają się nieocenione w środowisku, w którym firmy muszą szybko reagować na zmiany rynkowe i dynamiczne oczekiwania klientów. Wysokie wzrosty stawek w działach PR wskazują jednocześnie na troskę o wizerunek i efektywną komunikację z całym rynkiem” – wyjaśnia Ewa Michalska, dyrektorka operacyjna w Grafton Recruitment.

Pełny raport do pobrania na stronie. (kn)

O raporcie

Raport Grafton Recruitment „Wynagrodzenia i trendy w przedsiębiorstwach 2024” jest wynikiem kompleksowego badania, którego celem było odwzorowanie sytuacji na rynku pracy. Został opracowany w oparciu o dane na temat wynagrodzeń w 2024 roku oraz prognoz na początek 2025 roku. Dane zebrano na podstawie rzeczywistych ofert pracy przedstawianych kandydatom przez klientów Grafton Recruitment oraz wynagrodzeń uczestników procesów rekrutacyjnych. Analiza objęła niemal 500 tys. ogłoszeń o pracę. Dodatkowo wykorzystano dane z jednego z największych portali z ogłoszeniami w Polsce pochodzące z lat 2019-2024

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj