Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2024 roku osiągnęła 55,6 mld zł – wynika z XV edycji raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”. Jest on poświęcony kluczowym liczbom i trendom, które zdefiniowały miniony rok w świecie luksusu.
Według organizacji, w 2024 roku wzrosła wartość rynku oraz jego głównych segmentów. Pojawiło się także dużo zauważalnych zmian w oczekiwania konsumentów. Analiza pokazuje, że klienci marek luksusowych nadal cenią tradycję, autentyczność i osobiste relacje. Jednocześnie zaczynają jednak coraz bardziej doceniać nowoczesne technologie, które wzbogacają ich doświadczenia.
Do określenia grupy potencjalnych nabywców dóbr luksusowych w Polsce kluczowe są dane dotyczące dochodów Polaków, a także posiadany przez nich majątek. Pomimo licznych wyzwań w ostatnich latach liczba Polaków o wysokich dochodach systematycznie rosła. Napływ funduszy unijnych, a także dynamiczny rozwój infrastruktury przyczyniły się do wzrostu gospodarczego, co sprzyjało tworzeniu nowych miejsc pracy oraz poprawie warunków zatrudnienia i płac.
Pandemia Covid-19 przyspieszyła transformację cyfrową, rozwój technologii oraz upowszechnienie pracy zdalnej. Dzięki temu powstały nowe możliwości zawodowe, które przyczyniły się do wzrostu dochodów, szczególnie w sektorach IT i e-commerce. Inflacja i zmiany podatkowe zmusiły zamożnych Polaków do poszukania alternatywnych źródeł dochodu m.in. inwestycji czy działalności w niszowych branżach. Doprowadziło to do zwiększenia siły nabywczej konsumentów dóbr luksusowych, którzy coraz częściej decydują się na wybór produktów i usług wysokiej jakości.
Według danych Ministerstwa Finansów, w 2023 roku liczba osób w Polsce, które uzyskały roczne dochody równe lub wyższe niż 120 tys. zł brutto, czyli 10 tys. zł brutto miesięcznie, wyniosła 2,5 mln. Jest to wzrost z poziomu 1,2 mln w 2021 roku oraz 1,9 mln w 2022 roku. Jak zaznacza KPMG, należy jednak brać pod uwagę fakt, że wzrost ten, przynajmniej częściowo, wynika z wysokiej w tym okresie inflacji. Dane GUS pokazują, że liczba potencjalnych nabywców dóbr luksusowych stale rośnie, a ich wynagrodzenia sukcesywnie się zwiększają. W 2023 roku łączne dochody tej grupy wyniosły 714 mld zł, w porównaniu do 554 mld zł w 2022 roku i 414 mld zł w 2021 roku.
Źródło: kpmg.com
Rynek dóbr luksusowych, do którego na potrzeby raportu zaliczono samochody marek premium i luksusowych, luksusowe nieruchomości, usługi hotelarskie i SPA o wysokim standardzie oraz dobra konsumpcyjne, takie jak luksusowa odzież i akcesoria, biżuteria i zegarki, kosmetyki i perfumy oraz alkohole, w Polsce dynamicznie się rozwija. Jego wartość w 2024 roku szacowano na 55,6 mld zł, co oznacza 24,6 proc. wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Nawet pomimo inflacji dane te wskazują na dobrą kondycję rynku, przyciągającego zarówno lokalnych, jak i zagranicznych konsumentów.
Źródło: kpmg.com
Nowe trendy wskazują jednak, że obecnie konsumenci nie oczekują jedynie tych ekskluzywnych produktów, ale także wyjątkowych emocji i doświadczeń. W sprostaniu tym wymaganiom pomaga zjawisko „emotioneering”, które polega na projektowaniu kampanii marketingowych w taki sposób, aby wywoływały silne emocje i angażowały konsumentów. Pozwala to luksusowym markom zarówno w przyciągnięciu nowych klientów, jak i budowaniu wśród nich trwałej lojalności. Na rynku obecne jest także zjawisko „premiumizacji”, które oznacza, że konsumenci poszukują produktów i usług o unikalnym charakterze i wysokiej jakości.
Interaktywne kampanie z zastosowaniem rzeczywistości rozszerzonej (AR) oraz wirtualnej (VR) są skuteczne w pozyskiwaniu uwagi konsumentów z pokolenia Z. Jest to szczególnie ważne, bowiem do 2030 roku młode pokolenie, w tym głównie generacja Z, będzie stanowiło nawet 30 proc. klientów sektora dóbr luksusowych. Przedstawiciele tego pokolenia poszukują produktów, które nie tylko podkreślają ich indywidualność, ale także odzwierciedlają zaangażowanie w kwestie środowiskowe i społeczne. Jest to sygnał dla marek, które w celu pozyskania klientów powinny dostosować swoje oferty do ich oczekiwań przez transparentność, odpowiedzialność i innowacyjne podejście.
KPMG wyróżniło trendy, które zaobserwowano na rynku dóbr luksusowych w 2024 roku:
- dzięki rozwojowi e-commerce i butików w galeriach handlowych wzrosła dostępność luksusowych produktów
- rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów i popularność luksusowej mody vintage sprawiły, że w aplikacjach mobilnych pojawiły się nowe funkcje, umożliwiające weryfikację produktów premium
- wzrosło znaczenie luksusowych ulic handlowych – w 2024 roku przy Mokotowskiej i Placu Trzech Krzyży otwarto kolejne butiki marek luksusowych
- dynamicznie rozwinął się rynek alkoholi luksusowych, który rośnie pomimo spadku popytu na tańsze produkty
- wprowadzono pierwsze polskie kolekcje biżuterii luksusowej dla mężczyzn
Pełny raport można znaleźć na stronie. (ao)
O badaniu:
Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” powstał w oparciu o dane Ministerstwa Finansów, GUS, NBP, baz danych: Euromonitor International, cen transakcyjnych Cenatorium oraz innych źródeł, takich jak raporty i artykuły branżowe