Duży przychód nie oznacza dobrej reputacji. Z zestawienia serwisu prdaily.com wynika, że firmy osiągające największe przychody często mają słaby wizerunek. Z 10 firm znajdujących się na szczycie listy Fortune 500’s jedynie 2 figurują w pierwszej dziesiątce badania Harris Interactive Reputation Quotient.
Najbardziej dochodowa firma świata – koncern Exxon Mobil na liście Harris Interactive znalazł się dopiero na 51 pozycji. Drugie miejsce na liście Fortune zajął Chevron, który w zestawieniu firmy Harris Interactive znalazł się na 46 miejscu. Wyjątkami są Apple i Microsoft. Pierwsza firma uplasowała się na 3 miejscu pod względem przychodów i na 1 miejscu pod względem wizerunku. Microsoft zajął odpowiednio 4 i 9 miejsce.
Skąd bierze się ta prawidłowość? Jak tłumaczy Emerald Partners Fraser Seitel, firmy z listy Fortune, ze względu na swoją wielkość, są najbardziej widocznymi korporacjami na świecie. W związku z tym każda ich wizerunkowa wpadka spotyka się z gigantyczną falą krytyki.
W przypadku koncernu Exxon Mobil komunikacja stoi na tak niskim poziomie, że żartują z niej sami pracownicy. Jak informuje New York Times, według korporacyjnego żartu, polityka informacyjna firmy sprowadza się do nauki formułki „bez komentarza” w 50 językach. (ks)