16 kwietnia 2020 roku ogłoszono wyniki dziesiątej jubileuszowej edycji konkursu „Pióro odpowiedzialności” organizowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. O statuetki walczyli dziennikarze i eksperci CSR, piszący na temat społecznej odpowiedzialności biznesu. Laureatów przedstawiono podczas premiery online raportu „Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2019. Dobre praktyki”.
Czytaj więcej: Rekordowa liczba działań CSR w 18. edycji raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”
Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 65 tekstów: w kategorii artykuł prasowy pojawiło się 28 publikacji, w kategorii artykuł ekspercki – 25, a w kategorii artykuł tematyczny „odpowiedzialna konsumpcja i produkcja” – 12. Prace oceniło jury składające się z dziennikarzy, publicystów, profesorów oraz przedstawicieli FOB: Małgorzata Fiejdasz-Kaczyńska, kierowniczka działu społeczeństwo w tygodniku „Wprost”, prof. dr hab. Janina Filek, prorektor ds. kształcenia i studentów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, Maria Ibisz, menedżer zespołu ds. zrównoważonego rozwoju CE w Deloitte Polska, dr Ewa Jastrzębska, wykładowca Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Paweł Oksanowicz, dziennikarz i prowadzący programu „Bizon” w MUZO.FM, oraz Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna i członkini zarządu FOB.
Artykuł prasowy – media elektroniczne i drukowane
Nagrodę główną zdobyła Paulina Nowosielska za tekst „Ciało na sprzedaż”, który ukazał się w Dzienniku Gazecie Prawnej w listopadzie 2019 roku. Jak czytamy, statuetkę otrzymała za podjęcie tematu podmiotowego traktowania kobiet.
Wyróżnienia otrzymali: Małgorzata Mierżyńska za tekst „Nowa fala polskiego biznesu. 20 firm, które zmienią Polskę” („My Company Polska”), Jakub Pawłowski i Joanna Śliwińska za artykuł „Smog jest wszędzie, ale jeszcze nie w prawie pracy. To powinno się zmienić” (Dziennik Gazeta Prawna) oraz Paweł Strawiński za tekst „Kapitalizm: podejście drugie” („Forbes”).
Artykuł ekspercki – media elektroniczne i drukowane
Laureatką została prof. Anna Giza za tekst „Czas niekonwencjonalnych wizjonerów”, który ukazał się w ramach projektu Nienieodpowiedzialni 1 marca 2019 roku. Podjęła temat odpowiedzialnego przywództwa, które ma kluczowe znaczenie w obliczu nowych wyzwań społeczno-gospodarczych.
Wyróżniono również Beatę Skrzymowską za artykuł „Wyjść z HR-owej strefy komfortu” („Personel Plus”).
Artykuł tematyczny ,,odpowiedzialna konsumpcja i produkcja”
Nagroda główna powędrowała do Adama Grzeszaka za tekst „Zalani plastikiem”, który ukazał się w „Polityce” 18 czerwca 2019 roku. Czytamy, że otrzymał statuetkę za „dobrze udokumentowany materiał, ukazujący zarówno argumenty za, jak i przeciw plastikowi. Dobry styl i tempo tekstu, atrakcyjną i przystępną formę artykułu, który może zainteresować każdego odbiorcę”.
Wyróżnienia otrzymali Joanna Bojańczyk za „Świat utkany z poliestru” (Rzeczpospolita Plus Minus) oraz Piotr Mazurkiewicz za tekst „Polskie firmy też już robią mięso i ser z roślin” (Rzeczpospolita).
Statuetki
„10. edycja konkursu »Pióro odpowiedzialności« zbiega się z jubileuszem 20-lecia Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Z perspektywy tych lat widzimy z roku na rok, że temat jest coraz chętniej podejmowany już nie tylko przez ekspertów, ale i dziennikarzy także głównego nurtu. Trudno przecenić rolę mediów w upowszechnianiu wiedzy na temat społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju. Konkurs z kolei pokazuje, że temat CSR w mediach rozwija się nie tylko pod względem ilościowym, ale również jakościowym. Obserwujemy coraz wyższy poziom zgłoszonych prac. W tym roku oceniliśmy 65 tekstów, a nagrodzić i wyróżnić zdecydowaliśmy się łącznie dziewięć artykułów. Laureatom serdecznie gratuluję i zachęcam wszystkich do zapoznania się z tymi wartościowymi publikacjami” – mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu i przewodnicząca jury. (ak)