Otworzyły się nowe możliwości dla firm. Media społecznościowe oraz narzędzia Web 2.0 to innowacyjny sposób prowadzenia dialogu, wymiany osiągnięciami z obszaru CSR oraz współpracy z interesariuszami. Jednak pomimo wielu zalet, kryją się także pułapki, dlatego też potrzebne jest odpowiednie przygotowanie.
Na stworzenie odpowiedniej współpracy składa się konsekwentne realizowanie strategii oraz bezpośredniość. Firma musi też przyjąć zasady mediów społecznościowych. „Rozpoczynanie firmowego bloga lub otwieranie strony na Facebooku tylko dlatego, że jest to modne, albo traktowanie mediów społecznościowych wyłącznie jak kolejnych narzędzi promocyjnych może wręcz obrócić się przeciwko firmie” – czytamy w Harvard Bussines Review.
Aktywność firmy w mediach społecznościowych odbywa się na czterech zróżnicowanych poziomach: monitoring, rozpoczęcie dialogu, budowanie relacji oraz współpraca. Do ulepszenia tych poziomów przyczyniają się nowe media. Autorzy tekstu w pierwszej kolejności wymieniają blogi, które budują wiarogodność dzięki swojej otwartości. Możliwość dodawania komentarzy usprawnia dialog, a zaangażowanie pracowników w tworzenie bloga gwarantuje spójność przedstawianej treści ze strategią CSR firmy.
Ze swoją krótką formą, pomocne mogą okazać się również mikroblogi. Jeszcze bardziej atrakcyjnym środkiem przekazu są klipy wideo. To nie tylko wizualizacja działań CSR, ale też tworzenie zamieszania wokół firmy. Wadą tej metody jest brak możliwości przewidzenia jej skutków.
Warto skorzystać też z nietypowego narzędzia, czyli z gier interaktywnych. Co możemy przez nie osiągnąć? „Korzyścią ze stosowania tego narzędzia jest budowanie społeczności wokół wspólnych doświadczeń i pasji użytkowników, edukacja konsumentów na temat wyzwań związanych z CSR oraz ułatwienie współpracy pomiędzy interesariuszami. Kluczem do sukcesu jest silne powiązanie tematyki ze strategią CSR, uczynienie gry jak najbardziej realnej oraz wynagradzanie użytkowników za ich czas i wkład, ale w taki sposób by wspierać ich dalsze zaangażowanie” – twierdzi autor z Harvard Business Review.
Eksperci polecają także portale społecznościowe typu Facebook czy Linkedin lub własne firmowe społeczności. Umożliwia to skuteczny dialog oraz pozwala na wyrażenie zarówno pochlebnych, jak i krytycznych uwag. Z jednej strony można nawiązywać trwałą współpracę, z drugiej można uzyskać informację zwrotną.
Szybkim i najbardziej powszechnym sposobem dzielenia się swoimi osiągnięciami z zakresu CSR-u jest raportowanie online. Cel? Przekształcenie statycznego materiału w dialog z wieloma interesonariuszami oraz danie możliwości komentowania przez czytelników. (kg)