sobota, 21 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościWspółpraca z blogerami – nieodzowny element komunikacji

Współpraca z blogerami – nieodzowny element komunikacji

W wielu dziedzinach blogerzy stają się niezależnymi autorytetami. Kreują nie tylko marki, lecz także trendy i zachowania konsumentów – czytamy w Marketingu w Praktyce.

Blogowanie jest dziś nieodzownym elementem komunikacji, coraz częściej znajduje zastosowanie także w sferze komercyjnej. Dla znanych marek, o ugruntowanej pozycji, blogi są alternatywnym kanałem komunikacji z klientami. Stwarzają nowe możliwości w działaniach wizerunkowych i sprzedażowych, pozwalają realizować wiele działań marketingowych – od opisów i recenzji produktów, poprzez konkursy, produkt placement, patronat czy eventy, po niestandardowe kampanie.

Skutecznie wykorzystują blogi także mniejsze marki, rozpoznawalne regionalnie – jak na przykład Bacówka – Towary Tradycyjne czy Gdańskie Młyny. Jak zauważa Kaczorowska-Spychalska, narzędzie to sprawdza się także w działaniach dla rynków specjalistycznych – po blogi sięgnęły marki takie jak Florovit (producent nawozów do roślin), Pofesso czy Gold Fish (oferujące zanęty wędkarskie) oraz producenci kosiarek czy podkaszarek – Husqvarna i Gardena.

Coraz częściej współpracę z blogami podejmują również miasta. Chcą w ten sposób kreować wizerunek miejsc ciekawych nie tylko ze względu na zabytki, podkreślają swoją specyfikę albo promują organizowane wydarzenia kulturalne i sportowe. Z blogosferą współpracuje na przykład Poznań, który chce zachęcić do odwiedzenia miasta. Wybrani blogerzy przygotowali więc własne szlaki turystyczne w tym mieście, które pozwalają zobaczyć je z różnych perspektyw. Anglik mieszkający w Poznaniu opisuje z kolei specyfikę życia obcokrajowca w tym mieście.

„Bloger nadaje nowego wymiaru w procesie komunikacji pomiędzy marką a jej klientami, bowiem przekazywane informacje są poparte jego realnymi doświadczeniami i emocjami” – czytamy. To bloger decyduje z jakimi markami będzie współpracował i wydaje subiektywne opinie. Swoboda prezentowanych treści sprawia, że wydają się bardziej racjonalne. Bloger to także człowiek, z którym odbiorcom łatwo się utożsamić, więc jego opinie są dużo bardziej wiarygodne. Często pojawia się jednak wątpliwość, że prezentowane przez blogera opinie zależne są od stawki, jaką proponuje marka, a zarobki blogerów wywołują liczne kontrowersje.

Blogerów coraz częściej postrzega się jako ambasadorów marek czy liderów opinii, więc opiniotwórczy charakter blogów w przestrzeni biznesowej będzie rósł. Wykorzystanie blogosfery w działaniach marketingowych wymaga jednak od marek dobrej znajomości specyfiki tego środowiska. Podstawą jest właściwy dobór bloga – dostosowanie jego tematyki i charakteru blogera do planowanych działań. Warto też zwrócić uwagę na jego rozpoznawalność i siłę oddziaływania, ale nie mogą to być decydujące czynniki – podkreśla autorka. (mb)

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj