Wczasowicze coraz częściej zadają sobie pytanie, z którym biurem podróży wyjechać na wymarzone wakacje. Jak wskazują dane Instytutu Monitorowania Mediów, przy wyborze touroperatora urlopowicze kierują się już nie tylko bogatą ofertą miejsc, ceną czy wiarygodnością, ale również bezpieczeństwem. IMM sprawdził również, jak wygląda sytuacja finansowa biur podróży z rankingu Wiadomości Turystycznych, w zestawieniu z liczbą publikacji w mediach oraz jakie wyjazdowe tematy dominowały w ostatnim półroczu.
Sezon wakacyjny w pełni, a to najgorętszy okres dla biur podróży. Od stycznia do lipca o organizatorach wczasów pojawiło się w mediach ponad 25 tys. wzmianek, a najwięcej – w mediach społecznościowych. Było to blisko 17 tysięcy publicznych wpisów, których autorzy chwalili się, zachęcali bądź zniechęcali do wyjazdu za granicę z biurem podróży. Znacznie mniejsza liczba informacji o touroperatorach pojawiła się w prasie czy radiu (po 1,2 tys. wzmianek) oraz na portalach internetowych (5,3 tys.) czy telewizji (tylko ponad 530 wzmianek). Medialna dyskusja na temat biur podróży rozpoczęła się już na początku lutego. Touroperatorzy proponowali korzystne oferty do najdalszych zakątków świata. ‘First minute’, czyli czas promocji wakacyjnych, który trwa od listopada do marca, co roku przyciąga wielu turystów, którzy wyczekują wycieczek w atrakcyjnych cenach. Według rankingu opracowanego w oparciu o prognozy biur podróży 2015, na portalu bezpieczna-podroz.pl najczęściej Polacy wybierają Bułgarię, Turcję, Grecję, Chorwację, Wyspy Kanaryjskie oraz te zakątki świata, w których już byli.
W drugiej połowie marca znaczny wzrost wzmianek w mediach w porównaniu do swoich konkurentów zanotowało biuro podróży Itaka. Ponad 49% publikacji na temat wszystkich biur podróży odnosiło się właśnie do Itaki. Miało to niestety związek z dramatycznymi wydarzeniami i atakami terrorystycznymi w Tunisie W stolicy Tunezji przebywali w tym czasie klienci biura. Itaka zareagowała bardzo szybko. Zawiesiła wyloty do tego kraju oraz zorganizowała powrót polskich turystów. Użytkownicy Twitttera z reguły pozytywnie odebrali działania biur podróży w tym trudnym dla wszystkich czasie: „Neckermann Polska także zrezygnował z wycieczek do Tunezji (ale tylko na dwa tygodnie) wcześniej zrobili to ITAKA, TUI….”, „Grupa klientów biura podróży Itaka wróciła z Tunezji do Polski, Itaka odwołała wyloty do Tunezji”. Pojawiły się jednak także zarzuty: „Na stronie biura podróży #Itaka, którego turyści zginęli w Tunezji ani słowa o zamachu, żadnych informacji”.
Wakacje zaczynają się w maju
Okazuje się, że Polacy nie tylko w wakacje korzystają z ofert biur podróży. Sezon wyjazdów urlopowych rozpoczyna się w majówkę. W okresie poprzedzającym majowy weekend możemy zaobserwować wzmożoną liczbę wzmianek o touroperatorach: tylko w kwietniu pojawiło się 3,5 tys. publikacji. Turyści, którzy cenią sobie niższe ceny i dobrą pogodę – szczególnie w Europie południowej – chętnie decydują się na wyjazdy przed sezonem. Wtedy też najczęściej zadają pytania w social media i poszukują pomocy na Twitterze i Facebooku.
Głośno o biurach podróży było również w czerwcu w związku z rozpoczynającym się sezonem wakacyjnym. Najwięcej informacji pojawiło się o firmach Itaka (27,8 % wzmianek), Rainbow Tours (22,4%) oraz TUI (17,2 %). Turyści wymieniali informacje o popularnych kierunkach podróży tj. o Chorwacji czy Bułgarii. Z analizy kontekstu wypowiedzi wynika, że wybierając miejsce spędzenia wakacji, Polacy kierowali się przede wszystkim kosztem takiego wypadu.
Od początku 2015 roku najczęściej o biurach podróży mówiło się na Facebooku (12,9 tys. wpisów) oraz na Google+ (1,5 tys. informacji). Na temat ofert oraz wyboru miejsc na wypoczynek dyskutowano także na forum gazeta.pl (ponad 900 wzmianek) czy wymieniano się informacjami i opiniami na Twitterze (ok. 750 tweetów). Najczęściej zadawanymi pytaniami w internecie były:
Wachlarz zadawanych pytań był szeroki, a społeczności turystów bardzo chętnie udzielały rad i podpowiedzi, dokąd warto pojechać i na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniach najlepszego biura podróży.
Na najwyższych obrotach – finanse vs media
Analizując Raport „Touroperatorzy, ranking 2015” opublikowany przez portal Wiadomości Turystyczne, możemy wskazać pewne zależności między skalą medialnej dyskusji na temat określonych biur podróży, a wysokością ich obrotów.
Czołówkę biur podróży pod względem wielkości obrotów oraz zasięgu dyskusji w mediach stanowią Itaka, Rainbow Tours oraz TUI Poland. Największe obroty w 2014 roku, które wyniosły 1638,90 mln złotych, odnotowało biuro podróży Itaka. Obroty Rainbow Tours były o połowę mniejsze.
Uzyskiwane wyniki finansowe biur podróży nie zawsze przekładają się na ich popularność w mediach. Zgodnie z analizą Instytutu Monitorowania Mediów największą uwagę dziennikarzy i internautów, przyciągnęły biura podróży Itaka (26%), Rainbow Tours (20%) i Tui Poland (13%). Na czwartym miejscu pod względem popularności w mediach znalazło się biuro Neckermann (9%), a następne w kolejności jest biuro Alfa Star (7%) – w raporcie Wiadomości Turystycznych znajdują się kolejno na piątym i dziewiątym miejscu. Według danych IMM kolejne miejsca przypadły: Exim Tours (6% wszystkich wzmianek), Sun&Fun (6%), Grecos Holidays (5%), Wezyr Holidays (5%) oraz Almatur (4%).
Raport Touroperatorzy 2015 wyraźnie wskazuje, że z roku na rok, biura podróży są w coraz lepszej kondycji finansowej. Jak z kolei wynika z wypowiedzi w mediach społecznościowych, Polacy w wyprawach z biurami podróży cenią sobie najbardziej bezpieczeństwo oraz profesjonalną opiekę. Lecz nawet wtedy, gdy powierzają swój urlop w ręce sprawdzonego touroperatora – nie zapominają o tym, by podpytać na forach i blogach o opinie innych podróżników.
O badaniu:
Badanie przeprowadzone przez Instytut Monitorowania Mediów zostało przeprowadzone w okresie 15.01- 15.07.2015 i oparte na danych z monitoringu prasy, telewizji, radia, internetu i social mediów w odniesieniu do biur podróży wytypowanych przez portal Wiadomości Turystyczne w Raporcie „Globalny rynek organizatorów turystyki się konsoliduje. Touroperatorzy, ranking 2015”.
Autorki artykułu: Monika Tomsia – Specjalista ds. PR, IMM oraz Małgorzata Kilian – Asystent ds. PR, IMM