sobota, 21 grudnia, 2024
Strona głównaArtykułySynergia SEO i PR: jak ją osiągnąć i co możemy dzięki niej...

Synergia SEO i PR: jak ją osiągnąć i co możemy dzięki niej zyskać?

Wraz z rozwojem technologii ewoluuje również marketing. Sprawdzone od lat strategie public relations mogą nie przynosić już zamierzonych efektów. Dziś warto szukać sposobów na połączenie tradycyjnego PR z innymi, również nowszymi dziedzinami marketingu. Przykładem jest SEO i PR – te pozornie odległe praktyki świetnie się uzupełniają i tworzą zgrany duet, który zwiększa wartość i renomę marki.

Połączenie działań PR-owych z SEO, pozwala na promocję biznesu za pomocą precyzyjnie zoptymalizowanych treści, równocześnie dbając o ich odpowiednią dystrybucję i link building. Ty również możesz obrać podobny kierunek. Od czego zacząć?

Jak przygotować spójną strategię SEO i PR?

SEO to z definicji optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek, dąży do zwiększenia widoczności w przeglądarce i wzrostu ruchu organicznego. Jedną z jego dziedzin jest link building. Natomiast specjaliści PR budują i utrzymują wizerunek marki. Co je w takim razie łączy?

Content!

Tworzenie wartościowych treści, które zainteresują odbiorców jest zdecydowanie łatwiejsze i bardziej efektywne, gdy w swoich działaniach uwzględnimy doświadczenie i podejścia charakterystyczne dla obu tych dziedzin.

Zanim przejdziemy do konkretnych rozwiązań komunikacyjnych, potrzebujemy dobrze zaplanowanej strategii. Na początku opracuj wspólne cele. Przeanalizuj sposób pozycjonowania swojej marki i wyznacz działania, które przyniosą ci korzyści. Weź pod uwagę między innymi: zwiększenie liczby wejść na stronę, zdobycie nowych publikacji na wartościowych domenach, wzrost autorytetu witryny.

Kluczem do skutecznej strategii jest zrozumienie swojej niszy i ustalenie taktyki, która pozwoli docierać do najważniejszych grup odbiorców za pomocą treści promowanych w mediach. Koniecznie zastanów się więc, dla kogo tworzysz komunikat bądź artykuł i jakich informacji oczekuje Twój klient. Określenie grupy docelowej pomoże ci w znalezieniu odpowiedniego kontekstu i formy publikacji, a także przygotowaniu planu dystrybucji contentu.

Do gromadzenia i analizy informacji o użytkownikach można np. wykorzystać Google Analytics. Narzędzie pomoże ci sprawdzić, z jakich urządzeń najczęściej korzystają użytkownicy, skąd pochodzą, ile mają lat, jakiej są płci, ile czasu spędzają na stronie oraz jakie treści na twojej witrynie czytają najchętniej.

SEO + PR = wartościowe treści i skuteczny link building

Keyword research

Aby komunikaty dostępne w biurze prasowym i treści na stronie wyświetlały się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, muszą zostać zoptymalizowane pod kątem SEO.

Do pisania tekstów, które zainteresują odbiorców, niezbędny jest keyword research. Słowa kluczowe można również włączać do komunikatów prasowych, na przykład w celu wzmocnienia skojarzeń swojej marki z konkretną frazą, produktem lub usługą.

Dzięki odpowiedniemu researchowi można dowiedzieć się, jakich informacji szukają odbiorcy i co najbardziej ich interesuje. Wyszukując słowa kluczowe i opracowując tematy artykułów, pamiętaj że Twoje teksty powinny wnosić coś nowego i zawierać jak najwięcej unikalnej treści. Dlatego jeszcze zanim zaczniesz wyszukiwać słowa kluczowe, przeprowadź dokładny audyt strony i analizę konkurencji. Przyjrzyj się, o czym pisze branża i sprawdź, czy możesz poruszyć podobne tematy z nieco innej, niespotykanej dotąd perspektywy.

Do researchu odpowiednich keywordów możesz wykorzystać też bardziej zaawansowane narzędzia specjalnie do tego przeznaczone. Zwracaj uwagę nie tylko na liczbę wyszukiwań i trudność słowa, ale także na intencję użytkownika. Zastanów się, jakich informacji oczekuje po otwarciu strony. Czy jesteś w stanie mu ich dostarczyć?

Zobacz również, jakie zapytania korelują z wybraną frazą. Możesz do tego wykorzystać AnswerThePublic.com lub po prostu wyszukiwarkę Google.

Optymalizacja treści

Po wyborze tematu, zaplanuj, co uwzględnić w komunikacie, a pisząc pamiętaj o odpowiedniej optymalizacji: umieść słowa kluczowe w adresie URL, nagłówkach i w tekście. Zadbaj jednak o to, by brzmiały jak najbardziej naturalnie i nie upychaj ich na siłę. Keyword stuffing, czyli nadmierne używanie keywordów, sprawia, że Twoje komunikaty są mniej czytelne i jest negatywnym sygnałem dla wyszukiwarki Google. Pamiętaj, aby pisać przede wszystkim dla swoich odbiorców, a nie dla algorytmów.

Zadbaj także o przejrzystą strukturę informacji oraz umieszczenie linków wewnętrznych. Anchor teksty (czyli słowa, pod którymi znajduje się link) dobieraj w zgodzie z adekwatnymi słowami kluczowymi.

Dobrze zoptymalizowane treści to nie tylko większy ruch organiczny i wyższe pozycje w wyszukiwarce. To także budowanie pozycji eksperta w branży.

Promocja treści i link building

Kiedy stworzysz merytoryczną i wartościową treść, czas na jej promocję. To kolejny etap, kiedy SEO i PR mają bardzo dużo wspólnego. Zdobywanie publikacji na wartościowych stronach przyniesie korzyści zarówno dla Twojej marki, jak i strony – wszystko dzięki wzmiankom w mediach (budującym świadomość brandu) oraz linkom zewnętrznym (jednym z czynników rankingowych Google).

Od kiedy w sieci bardziej niż liczba zdobytych linków liczy się ich jakość, coraz ważniejszy jest sposób dotarcia do dziennikarzy oraz relacje z mediami. Doświadczenie w PR pomoże Ci zdobyć naturalne linki np. za pomocą informacji prasowych. Możesz umieścić odnośnik bezpośrednio w promowanym komunikacie lub starać się o bezpłatny link zwrotny do swojej witryny na łamach mediów, które go udostępniły.

Przyjrzyjmy się kampaniom, które uosabiają integrację między tymi dwoma dziedzinami i realizują strategię w oparciu o SEO i PR.

Portal Triverna.pl, platforma z ofertami miejsc noclegowych w promocyjnych cenach, w 2019 roku zbadał jak wyglądają podróże po Polsce[1]. Nie był to jednak kolejny raport skupiający się przede wszystkim na kwestiach ekonomicznych lub najczęściej wybieranych celach podróży. Zamiast tego portal przygotował kompleksowe opracowanie, które brało pod lupę preferencje polskich turystów przy wyborze hoteli oraz konkretnych udogodnień z ich oferty. Umiejętne połączenie działań SEO i PR przyniosło stronie 110 publikacji oraz 57 linków[2] prowadzących do strony z mediów związanych z branżą turystyczną i hotelarską, m.in. Horeca Business Club, Hotel-news.pl, Horeca.pl, Rynek-turystyczny.pl i Biznes-hotel.pl.

Raport analizujący sytuację na rynku lub przyglądający się kwestiom istotnym dla danej branży może stać się wartościowym źródłem informacji – nie tylko dla mediów, ale również użytkowników. Trzeba jednak zadbać o to, by zaprezentować jego najważniejsze wnioski w przystępnej i atrakcyjnej formie – np. za pomocą infografiki czy wideo. Baza firm ALEO.com przygotowała raport pokazujący sytuację kobiet w na rynku pracy w Europie[3]. Kampania bazowała na danych z oficjalnych źródeł, takich jak Eurostat, OECD czy GUS. By zaprezentować informacje w jak najbardziej czytelny i przejrzysty sposób, raport podzielono na kilka części, odpowiadających poszczególnym etapom zawodowej kariery kobiet. Dzięki tym zabiegom raport zdobył 99 publikacji oraz 60 linków.[4]

Monitoring efektów

Równie istotne co same działania jest mierzenie ich efektów – szczególnie gdy musimy przedstawić wyniki przed zarządem lub klientem. Dzięki połączeniu działań PR z SEO otrzymujemy namacalne wyniki, takie jak np. wzrost pozycji na dane słowa kluczowe czy zwiększenie ruchu organicznego, które ułatwiają to wyjaśnienie.

Warto analizować wszystkie wzrosty i spadki w Google Analytics, a także zdobyte wzmianki czy linki np. w narzędziach do monitoringu mediów. Zgromadzone dane na pewno przydadzą się również przy opracowywaniu kolejnej strategii.

SEO i PR to efektywne połączenie, które jeszcze długo będzie przynosić rezultaty. W promocji swojej marki warto sięgnąć po synergię precyzyjnie przygotowanych i zoptymalizowanych treści oraz sprawdzonych technik ich dystrybucji, ułatwiających budowanie wiarygodnego wizerunku i pozyskiwanie naturalnych linków. 

Natalia Olszewska. Od dwóch lat związana z agencją content marketingową Elephate. Na co dzień zajmuje się tworzeniem komunikacji – wcześniej w branży PR – a teraz jako specjalista ds.contentu. Pracowała dla firm m.in. z branż: wnętrzarskiej, finansowej i biznesowej. Opracowuje długo- i krótkoterminowe strategie, prowadzi blogi i przygotowuje kampanie kreatywne.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj