Sklep internetowy Amazon miał w sprzedaży ubrania z nadrukiem zdjęcia „Ostatni Żyd w Winnicy” – fotografii, na której uwieczniono moment egzekucji Żyda w czasie Holocaustu. Sprawę nagłośniło na Twitterze Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.
Czytaj także: Sklep internetowy oferował produkty z nadrukami zdjęć z obozu koncentracyjnego
24 sierpnia 2019 roku instytucja udostępniła na Twitterze wpis jednego z użytkowników, który zauważył, że brytyjski Amazon ma w swojej ofercie koszulki i bluzy z nadrukiem „Ostatniego Żyda w Winnicy”, kosztujące od 9 do 20 funtów. Przedstawiciele muzeum wyrazili nadzieję, że Amazon w Wielkiej Brytanii szybko zareaguje i usunie rzeczy ze swojej strony.
Źródło: twitter.com/AuschwitzMuseum
Sytuacja oburzyła również wielu internautów, którzy pod postem muzeum pisali m.in., że jest to obrzydliwy brak szacunku dla ofiar Holocaustu.
Źródło: twitter.com/AuschwitzMuseum
Tego samego dnia muzeum opublikowało kolejny post, w którym przedstawiło zdjęcia koszulek i bluz z nadrukiem tego samego zdjęcia, znajdujących się na stronach niemieckiego i francuskiego Amazona. Tym razem dodało również, że ta sytuacja jest niepokojąca i pokazuje brak szacunku.
25 sierpnia przedstawiciele muzeum poinformowali, że ubrania zniknęły już ze strony brytyjskiego sklepu, jednak nadal dostępne są we Francji i w Niemczech. W zamieszczonym tweetcie zwrócili się także z prośbą o reakcję do Jeffa Bezosa – właściciela Amazon.com Inc.
Źródło: twitter.com/AuschwitzMuseum
Ostatecznie 12 godzin później muzeum przekazało, że kontrowersyjne ubrania zniknęły ze wszystkich stron Amazona. Następnego dnia okazało się jednak, że nie były to jedyne elementy odzieży nawiązujące do II wojny światowej, jakie ma w sprzedaży brytyjski Amazon. Instytucja po raz kolejny opublikowała zdjęcia ze strony internetowej sklepu, na których widać koszulki z nadrukiem nazistowskiego plakatu przedstawiającego Żyda. „Brytyjski Amazon oferuje koszulkę z okropnym plakatem wystawowym opisaną jako »idealny prezent dla nastolatków, mężczyzn, kobiet«. Mamy nadzieję, że zostanie usunięty” – pisali przedstawiciele muzeum na Twitterze.
Źródło: twitter.com/AuschwitzMuseum
Tego samego dnia również te koszulki zniknęły ze stron brytyjskiego sklepu. Na żadnym z profili Amazona na Twitterze nie pojawił się wpis odnoszący się do sprawy. Sytuacji nie skomentował także Jeff Bezos. (ak)
Zdjęcie główne: twitter.com/AuschwitzMuseum