Onet, Rzeczpospolita i RMF FM plasują się w czołówce najczęściej cytowanych mediów w kraju – wynika z raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów. Aktualne zestawienie obejmuje również porównanie bieżących wskaźników cytowań z wynikami z ubiegłego miesiąca.
W głównym rankingu, ukazującym 15 najczęściej cytowanych mediów, znalazły się cztery portale, dwie stacje radiowe, cztery telewizyjne oraz pięć tytułów prasowych. Również w minionym miesiącu najbardziej opiniotwórczym medium okazał się Onet, na który powoływano się w lutym blisko 4200 razy. Portal prowadzi w zestawieniu od marca ubiegłego roku. Wzrost liczby cytowań w stosunku do stycznia 2020 zanotowano w następujących tytułach: Gazeta Wyborcza – wzrost o 34 proc., Rzeczpospolita – 27 proc., Dziennik Gazeta Prawna – 26 proc., RMF FM – 21 proc., TVN – 16 proc. i Fakt – 1 proc.
Tytuły prasowe
Wśród mediów prasowych na pierwszym miejscu pod względem częstotliwości cytowania uplasowała się Rzeczpospolita z 2570 wzmiankami. Dziennik pozostaje liderem swojej kategorii od czerwca 2019 roku. Drugim najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym okazała się Gazeta Wyborcza, natomiast podium za luty 2020 roku zamyka Dziennik Gazeta Prawna. Znaczący wzrost liczby cytowań w porównaniu do ubiegłego miesiąca zanotowano w tytułach „Wprost” (260 proc.) oraz Gazeta Wyborcza (34 proc.). O połowę spadła liczba wzmianek w Przeglądzie Sportowym, również z tendencją zniżkową ranking zamykają „Gazeta Polska”, „Viva” oraz „Perspektywy”.
Tygodniki i dwutygodniki
Najbardziej opiniotwórczymi tygodnikami i dwutygodnikami lutego były kolejno: „Wprost”, „Do Rzeczy” oraz „Gazeta Polska”. W odniesieniu do stycznia 2020 znacznie częściej cytowano „Wprost” (260 proc.), na łamach którego ukazał się w lutym wywiad z prezydentem Andrzejem Dudą. Ze wzrostami zakończyły miesiąc także „Gazeta Polska” – 33 proc. i „Polityka” – 23 proc.
Miesięczniki i dwumiesięczniki
Na podium najczęściej cytowanych miesięczników pojawiły się kolejno „Forbes” (ze 164 wzmiankami), „Perspektywy” oraz „Press”, który zamknął pierwszą trójkę z wynikiem 75 odniesień. Spadek liczby cytowań w porównaniu do stycznia dotyczy „Perspektyw”, „Elle” oraz „Zwierciadła”. Pomimo obniżenia o 80 proc. liczby cytowań magazynu „Perspektywy” względem stycznia – wówczas miesięcznik opublikował popularny ranking liceów i techników 2020 – tytuł w tym miesiącu również znalazł się na podium.
Portale internetowe
Wśród portali internetowych bezkonkurencyjny pozostaje Onet z łączną liczbą 4163 cytatów. Zaraz za nim uplasowała się Wirtualna Polska z wynikiem 2023 wzmianek. Podium zamknął serwis wpolityce.pl, na który inne media powoływały się 1138 razy. Każdy z dziesięciu najczęściej cytowanych portali odnotował spadek liczby cytowań w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Stacje telewizyjne
W kategorii Stacje Telewizyjne najczęściej powoływano się na TVN24. Na miejscu drugim, z liczbą 1107 wzmianek uplasował się TVN. Pierwszą trójkę zamyka Polsat News cytowany łącznie 1096 razy. W porównaniu do stycznia największe spadki łącznej liczby cytowań kolejno dotyczą Polsatu (o 60 proc.), Telewizji Republika (o 49 proc.), TVP3 (o 46 proc.) oraz TVP1 (o 45 proc.).
Stacje radiowe
W kategorii Stacje Radiowe niezmiennie prowadzi RMF FM z liczbą 2395 wzmianek. Kolejne pozycje zajmują Radio ZET oraz Program Pierwszy Polskiego Radia. Rzadziej niż w zeszłym miesiącu cytowano stacje Radio ZET, PR1, TOK FM, Program 24, PR3, Radio Maryja, Radio Poznań oraz Radio Szczecin.
Media biznesowe
W kategorii Media Biznesowe prowadzi Rzeczpospolita z 2570 wzmiankami. Zaraz po niej na podium znalazły się Dziennik Gazeta Prawna oraz portal money.pl. W tym zestawieniu, tak jak w zeszłym miesiącu, znalazły się trzy tytuły prasowe oraz dwa portale. Spadek w porównaniu do stycznia zanotowały money.pl (o 18 proc.), Puls Biznesu (30 proc.) oraz businessinsider.pl (16 proc.).
Media regionalne
W mediach regionalnych na prowadzeniu znalazł się Dziennik Zachodni. Na drugim miejscu znajduje się Głos Wielkopolski cytowany 106 razy, natomiast trzecie miejsce zajmują wspólnie Dziennik Wschodni oraz Gazeta Krakowska, każdy z setką cytowań. Niemal o jedną trzecią wzrosły wyniki cytowalności dla Dziennika Zachodniego w porównaniu do stycznia. Więcej niż w zeszłym miesiącu wzmianek zanotowano również przy takich tytułach jak Głos Wielkopolski, Dziennik Wschodni i Dziennik Łódzki.
Więcej informacji na stronie
O badaniu
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 35876 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia, telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu od 1 do 29 lutego 2020 roku. Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła: w przypadku mediów elektronicznych – przez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (www.imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora, tj. „Instytut Monitorowania Mediów”; w przypadku mediów tradycyjnych – przez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów”.