We wrześniu 2020 roku Fundacja Wygrajmy Zdrowie wraz z Instytutem Człowieka Świadomego, towarzystwami naukowymi, ekspertami, pacjentami oraz ambasadorami, zainaugurowały ogólnopolską kampanię społeczną „Badam Się! #BoChcęŻyć”. Akcja ma na celu zwiększyć uczestnictwo w badaniach profilaktycznych i diagnostycznych oraz niezbędnych konsultacjach medycznych wśród polskiego społeczeństwa. Ma też poprawić wczesną wykrywalność chorób cywilizacyjnych, a także możliwość skutecznego leczenia.
Dowiadujemy się, że kampania powstała w czasie wzrastającej liczby chorób sercowo-naczyniowych, onkologicznych czy neurologicznych, a spadku wykonywanych badań profilaktycznych, diagnostycznych i wizyt kontrolnych pacjentów spowodowanych pandemią koronawirusa. Chodzi o utrudniony dostęp do opieki medycznej i strach przed zakażeniem w szpitalu. Jak mówią organizatorzy akcji, większość chorób można wcześnie wykryć i skutecznie leczyć. Warunek jest jeden – trzeba je zdiagnozować i monitorować.
Czytaj także: Case study „NIE #zostańwdomu z zawałem” – jak PR pomógł ratować życie?
„Możemy powiedzieć, że mamy do czynienia z lockdownem psychicznym, spowodowanym szerzącymi się negatywnymi informacjami w mediach, które nagłaśniają pojedyncze przypadki i ogniska np. w szpitalach, wręcz epatują złymi informacjami, a okazuje się, że sprawa dotyczy jednego, dwóch szpitali, jednak sposób przedstawienia w mediach stwarza wrażenie, że nie ma nic gorszego obecnie niż szpital” – mówił podczas konferencji 17 września 2020 roku Przemysław Leszek, przewodniczący sekcji niewydolności serca Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. „Trzeba jasno sobie powiedzieć, że rok temu o tej porze nikt z nas nie słyszał o pandemii i nikt się do niej nie przygotowywał, było to dla nas wyzwaniem, potrzeba było czasu, aby się odpowiednio przeorganizować. Stworzyliśmy odpowiednie środki ochrony i bezpieczeństwa, każdy pacjent ma mierzoną temperaturę, obowiązuje noszenie maseczek, dezynfekcja dłoni, podobnych procedur przestrzegają lekarze” – tłumaczył.
„To co nas szczególnie niepokoi, to spadek liczby wykonywanych zabiegów interwencyjnych, np. liczba koronografii uległa zmniejszeniu od 20 proc. do 40 proc., ponieważ pacjent nawet jak ma ból w klatce, niechętnie zgłasza się do szpitala lub dzwoni po pogotowie (mimo zawału)” – informował dalej Leszek. „Inne przykłady to spadek o 77 proc. wykonywanych ablacji serca czy o 44 proc. ilości wszczepianych stymulatorów. W szpitalu jest bezpieczniej niż na zakupach w supermarkecie, apeluję, aby pacjenci nie zwlekali i zgłaszali się do lekarzy” – mówił.
Z kolei Artur Prusaczyk, wiceprezes Zarządu Centrum Medyczno-Diagnostycznego w Siedlcach, podkreślał, że system ochrony zdrowia powinien zadbać o potrzeby całego społeczeństwa, w tym różnych grup chorych. „W przeciwieństwie do Włoch czy Hiszpanii, w naszym kraju nie doszło do paraliżu służby zdrowia” – skomentował.
Eksperci podczas spotkania odnieśli się też do teleporad, które wraz z pandemią koronawirusa stały się refundowane. Jednocześnie podkreślali oni, że mimo że jest to narzędzie bardzo potrzebne, nie jest zastępstwem dla wizyty stacjonarnej, a pomocą np. przy „kontroli planowych, stabilnych pacjentów, którzy po zabiegach wracają do domu”.
Zastępca Rzecznika Praw Pacjenta Grzegorz Błażewicz apelował również o rzetelny przekaz w mediach, ponieważ, jak stwierdził, to one w dużej mierze powodują strach. „Trzeba wskazywać argumenty dlaczego i kiedy trzeba się udać do lekarza oraz jak duże straty zdrowotne mogą nastąpić, jeśli tego nie zrobimy” – powiedział i dodał, że dlatego też edukacja pacjentów i personelu medycznego jest teraz kluczowa.
Na konferencji wypowiedzieli się również ambasadorzy akcji – Anna Lucińska, aktorka i prezenterka, oraz dziennikarka Paulina Koziejowska. Zaznaczyły one, jak ważne są badania i konsultacja z lekarzem, by uchronić się przed falą nowotworów i chorób serca, a przy tym nie lekceważyć pandemii koronawirusa.
Kampania potrwa do kwietnia 2021 roku. W ramach akcji będą realizowane tygodnie tematyczne – każdy tydzień będzie poświęcony konkretnemu obszarowi terapeutycznemu. Informacje w ramach działań będą przedstawiane przez grafiki i wywiady z ekspertami. (kd)