sobota, 9 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościBranża komunikacji marketingowej apeluje do prezydenta o zawetowanie nowelizacji ustawy o radiofonii...

Branża komunikacji marketingowej apeluje do prezydenta o zawetowanie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji

IAA Polska, SAR i ZFPR oraz IAB Polska apelują  do prezydenta Andrzeja Dudy o zawetowanie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji uchwalonej przez Sejm 17 grudnia 2021 roku.

Organizacje reprezentujące branżę komunikacji marketingowej w Polsce wskazują, że nowelizacja to „zamach na wolność mediów”, który uderzy też w branżę komunikacji.

17 grudnia 2021 roku Sejm uchwalił nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji, tzw. „Lex TVN”. O sprawie było głośno już w sierpniu 2021 roku, kiedy to Sejm przyjął projekt ustawy. Nowelizacja została odrzucona przez Senat, teraz jednak Sejm odrzucił senackie weto do ustawy. O tym, czy nowe prawo wejdzie w życie, zdecyduje prezydent – Andrzej Duda ma na decyzję 21 dni. Może zawetować ustawę lub odesłać ją do Trybunału Konstytucyjnego.

Jak opisywaliśmy wcześniej, projekt złożony przez PiS zakłada zmiany w przyznawaniu koncesji na nadawanie mediom z udziałem kapitału zagranicznego. Według nowych przepisów firmy m.in. spoza Unii Europejskiej nie będą mogły sprawować kontroli nad stacjami telewizyjnymi działającymi w Polsce na podstawie koncesji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Oznaczałoby to, że amerykańska firma Discovery będzie musiała sprzedać większość udziałów w TVN.

Czytaj też: IMM: Ustawa „Lex TVN” w obliczu manifestacji społecznych

IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Związek Firm Public Relations piszą w apelu: „Wejście w życie w/w ustawy oznaczałoby między innymi: naruszenie konstytucyjnej gwarancji ochrony praw słusznie nabytych i interesów w toku, m.in. zmianę warunków koncesji już wydanych; wejście w kolizję z traktatami europejskimi, których Polska jest sygnatariuszem oraz naruszenie zapisów zawartych w traktacie o stosunkach handlowych i gospodarczych między Polską a USA – naszym głównym sojusznikiem; a przede wszystkim zamach na wolność mediów, które są gwarancją demokracji”. Wskazują, że „lista negatywnych konsekwencji wejścia w życie tej ustawy jest znacznie dłuższa” oraz że nowelizacja negatywnie odbije się także na rynku komunikacji marketingowej.

„Dziś jednak najważniejsza jest obrona demokracji, wolności słowa i wiarygodności biznesowej Polski. Dlatego apelujemy do Pana Prezydenta o działanie zgodne z wcześniej składanymi deklaracjami i skorzystanie z prawa weta wobec tej szkodliwej ustawy” – piszą przedstawiciele IAA Polska, SAR i ZFPR.

Również Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wystosował apel do prezydenta Andrzeja Dudy, by zawetował nowelizację ustawy. „Nowelizacja ustawy jest jaskrawym przykładem naruszenia pluralizmu i wolności mediów” – pisze IAB Polska. „Każda próba osłabienia lub likwidacji mediów niezależnych od władzy, z rażącym naruszeniem procedur, jest kolejnym krokiem w oddalaniu Polski od świata zachodniej demokracji, dlatego prosimy o podpisanie apelu w obronie stacji TVN apel.tvn.pl” – dodaje organizacja.

Stacja TVN uruchomiła stronę internetową, na której umieściła „Apel w obronie TVN” skierowany do prezydenta, by ten „niezwłocznie zawetował lex TVB”. Każdy może go podpisać, podając swoje imię i nazwisko oraz adres e-mail. 20 grudnia 2021 roku przed południem stacja poinformowała, że zebrała ponad 2,3 mln podpisów pod apelem.

„Nowelizacja narusza konstytucyjną gwarancję ochrony i poszanowania praw słusznie nabytych oraz ochrony interesów w toku ingerując w sposób istotny w strukturę kapitałową polskiego rynku mediowego, z całkowitym pominięciem konsultacji publicznych i samych zainteresowanych. Absolutnie niedopuszczalne jest wprowadzanie rozwiązań zmieniających w istotny sposób warunki koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych, które w dodatku będą mieć zastosowanie do podmiotów, które już prowadzą taką działalność i posiadają ważne uprawnienia. Jest to wyraźny sygnał, że Polska nie jest wiarygodnym partnerem biznesowym, co doprowadzi do wycofania i zablokowania międzynarodowych inwestycji, nie tylko w polski rynek telewizyjny, ale we wszystkie gałęzie gospodarki” – ocenia Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Organizacja podkreśla, że „nowelizacja ustawy będzie miała daleko idące konsekwencje dla przyszłości Polski”.

W obronie stacji TVN wystąpiły inne media, apelując o podpisanie apelu. Sprawa wywołała także manifestacje w obronie wolności mediów, które odbyły się na ulicach polskich miast. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj