„To misja i marzenie każdego marketera i PR-owca, by stworzyć markę, wokół której świat będzie po prostu informacyjnie huczał. Osiągnięcie tego nigdy jednak nie jest tak proste” – przekonuje Kevin Allen w PR Daily. I podaje 10 przykładów firm, którym się to udało.
Allen powołuje się na Brand Power Index autorstwa NBCUniversal Integrated Media. Badanie wyłoniło te marki, które w 2012 roku wygenerowały wokół siebie najwięcej szumu w porównaniu z rokiem 2011. Na liście znalazł się m.in. Starbucks (wzrost o 30 proc.). Firma zainteresowanie zawdzięcza głównie 25-milionowej inwestycji w system płatniczy Square, który wprowadziła do swoich 7 tys. punktów sprzedaży. Kolejna marka to Burger King (wzrost o 18 proc. i skok w ogólnym rankingu o 9 oczek do góry, na miejsce 40). Fastfoodowy koncern urozmaicił menu o „zdrowsze” propozycje i sięgnął w kampanii po gwiazdy: Jay Leno, Davida Beckhama czy Sofię Vergarę i Salmę Hayek.
Oreo (wzrost aż o 49 proc., ale miejsce w ogólnym rankingu dość odległe – 198) zaintrygowało swoich konsumentów obecnością w Tumblr, na Facebooku i Pintereście. Ale tu kluczowe okazały się akcje zdjęciowe ciasteczkowego producenta, który często w sieci zamieszcza specjalnie przygotowane obrazki z okolicznościowymi wersjami swojego czarno-białego produktu, by uczcić daną uroczystość. W przeszłości wśród tych okazji znalazły się m.in.: rocznica wynalezienia jo-jo, kolorowej telewizji i pierwszego zdobycia Mont Everestu. W 2012 roku najwięcej szumu Kraft Foods wywołał ciastkiem z okazji parady gejów. Zamiast tradycyjnego białego kremu miało ono siedem kolorowych nadzień ułożonych w tęczę. Obrazek podpisano: „Wykonane z kolorowych kremów, które nie istnieją”.
Wzrost zainteresowania Red Bull’em okazał się przy tym mało spektakularny, bo jedynie 16-procentowy. Wszystko za sprawą kampanii „Red Bull Stratos”, związanej z podniebnym skokiem Felixa Baumgartnera. Sporym szumem mogła się za to pochwalić w ubiegłym roku marka AXE (40 proc.), do tej pory znana z męskich kosmetyków, która tym razem na rynek wypuściła swój nowy produkt „Anarchy For Her”. Inne marki, odnotowane przez NBCUniversal Integrated Media to: Samsung, Jet Blue, Old Spice, Pine Sol, Taco Bell, Doritos. (es)