Jak wynika z raportu PRoto.pl, firmy i instytucje w listopadzie opublikowały tylko o trzy ogłoszenia mniej niż agencje. Natomiast udział ogłoszeń agencyjnych w ogólnej liczbie ofert w porównaniu z październikiem spadł z 59 na 50 proc.
Łącznie w listopadzie opublikowano 131 ogłoszeń. 66 ofert pochodziło od agencji, 63 od firm. Raport uzupełniają 2 oferty od pośredników. Ubiegły miesiąc najbardziej był przychylny dla specjalistów – ponad 40 proc. ogłoszeń dotyczyło właśnie tej grupy. Co ciekawe, pracowników na tym stanowisku najczęściej szukali zarówno przedstawiciele agencji (27 ogłoszeń), jak i firm i instytucji (25 ofert). W przypadku agencji jest to sytuacja na rynku pracy, która od dawna nie miała miejsca – od lipca do października systematycznie stawiały bowiem na konsultantów ( 35 proc. wszystkich ofert agencji, spadek o 9 p.p. w stosunku do października).
Dane za listopad nie są pocieszające dla dyrektorów i menedżerów, którzy tylko sześć razy mogli znaleźć dla siebie odpowiednie ogłoszenie (3 oferty od agencji, 2 – od firm i instytucji, 1 – od pośrednika). Zatrudnienie najłatwiej było znaleźć w Warszawie. W stolicy PR-owców poszukiwano 88 razy, co stanowi 67 proc. wszystkich ofert z listopada. Pozostałe oferty dotyczyły przede wszystkim Krakowa (10 ogłoszeń, 8 proc. ogółu) i Wrocławia (8 ogłoszeń, 6 proc. ogółu). Pracodawcy najczęściej decydowali się na publikację ofert na PRoto.pl. Serwis jest źródłem 63 proc. ogłoszeń z całego miesiąca.
Magdalena Wosińska