Jury 22. edycji konkursu Złote Spinacze wyłoniło aż 111 nominowanych projektów. Zostały one zakwalifikowane do drugiego etapu i będą rywalizować o nagrody. W 2024 roku najwięcej nominacji otrzymały agencje: 38 Content Communication, K+Group oraz Linkleaders i Big Picture.
Złote Spinacze to największy konkurs public relations w Polsce, organizowany przez Związek Firm PR. Celem inicjatywy jest podnoszenie standardów przez promowanie najlepszych, najbardziej kreatywnych i rzetelnych projektów PR, a także wspieranie profesjonalizmu oraz edukacja biznesowa na temat znaczenia PR dla funkcjonowania firm, instytucji oraz organizacji.
W tegorocznej edycji najwięcej szans na nagrody ma 38 Content Communication: agencję nominowano bowiem dziesięciokrotnie. K+ Group znalazło się na drugim miejscu z ośmioma nominacjami, a Linkleaders i Big Picture przyznano po sześć nominacji.
W drugim etapie konkursu, który odbędzie się w listopadzie, Jury zdecyduje o nagrodach. W kategoriach głównych i sektorowych jurorzy będą mogli przyznać Złote, Srebrne i Brązowe Spinacze. W trzech kategoriach specjalnych projekty mogą otrzymać wyłącznie złoto. Co więcej, w każdej kategorii nagroda w kolorze złotym może być tylko jedna.
Podobnie jak w poprzednich latach, przyznany zostanie Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie”, czyli podmiotu, który zdobędzie najwięcej punktów za wszystkie otrzymane nagrody. W celu wyłonienia zwycięzcy, Związek Firm PR, organizator konkursu, przeprowadzi ranking nagrodzonych podmiotów, według punktacji określonej w regulaminie.
Poniżej przedstawiamy pełną listę nominowanych projektów:
Kategorie główne:
PR korporacyjny
- Od antywirusa do eksperta cybersecurity. Rozwój marki ESET / Linkleaders, ESET, DAGMA Bezpieczeństwo IT
- Mamy na to dane! Otodom bada mieszkaniowe szczęście Polaków / Linkleaders, Otodom, Polityka Insight, SWPS Innowacje, IQS
- 5G Bardziej – promocja nowego standardu sieci od T-Mobile / 24/7Communication, T-Mobile Polska
PR produktu
- Czy AI zabierze nam pracę? Launch „Klasy AI” by Samsung / dfusion communication, Samsung
- Zrobiliśmy to lepiej: PR-owy sukces Burgera Rywala / Havas PR Warsaw, MAX Premium Burgers
- Powrót BELFRA – serialu, który zmienił polską telewizję / Havas PR Warsaw, CANAL+
- „Zawód? Po 50-tce to tylko uczucie” / Agencja Przestrzeń, OLX Polska
Issue management i komunikacja kryzysowa
- LPP vs HDR: o znikających miliardach i odzyskanym zaufaniu / Lighthouse, LPP
- „Wchodzę do banku 16:55” – kryzys przekuty w sukces marki / mBank
- Pomoc poszkodowanym z OC / UNIQA Polska
Advocacy i Public Affairs
- Ogólnopolski Program Zwalczania Chorób Infekcyjnych / PRCN
- Gdzie jesteś? Gdy znika dziecko gubi się cała rodzina / 38 Content Communication, Agnieszka i Daniel Dymińscy
- Czas na #tantiemyzinternetu! / SFP-ZAPA, czyli Stowarzyszenie Filmowców Polskich – Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych
Kampania społeczna
- CZEŚĆ CIAŁO! Ciała prawda o dojrzewaniu / Big Picture, Fundacja Cześć Ciało
- Żałoba 146 rodzin / K+Group, Fundacja Słonie na Balkonie, DDB Warszawa, OMD Poland, Fuse
- Nawet Stańczyk z obrazu Matejki znalazł czas na Dzień na U / Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, Nationale-Nederlanden, Big Picture, Clear Communication Group, K+Group
PR pro bono
- Kampania profrekwencyjna: „To Twój wybór” / OneMulti, Inicjatywa Głos Kobiet
- Gdzie jesteś? Gdy znika dziecko gubi się cała rodzina / 38 Content Communication, Agnieszka i Daniel Dymińscy
- Żałoba 146 rodzin / K+Group, Fundacja Słonie na Balkonie, DDB Warszawa, OMD Poland, Fuse
- Z dwóch stron muru – działania PR wokół wystawy w POLIN / Saatchi & Saatchi, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, MSL, Prodigious, Zenith, Leo Burnett
Employee experience i komunikacja wewnętrzna
- Pamiętaj o okularach ochronnych / ERBUD, Fundacja Szansa – Jesteśmy Razem
- Etex – Nasz Wspólny Dom / WeCom PR, Verbum, 81/82, Etex Poland
- Prosto, prościej, najprościej 🙂 / ING Bank Śląski, MOSQI.TO
Event komercyjny
- Międzynarodowe Targi Stomatologiczne KRAKDENT / Targi w Krakowie
- Maraton z Misją od Nationale-Nederlanden / Nationale-Nederlanden, Aponadto
- Akademia Cyberbezpieczeństwa w Mieście ING / Burson, ING Bank Śląski, GONG
Event społeczny
- Zastygliśmy na Dworcu Centralnym / Fundacja ERBUD
- NATO x GAMING: pierwszy w historii sojuszu turniej gamingowy / Planet Partners, M&C Saatchi London
- Wielka Wyprawa Maluchów dla Dzieci 2024 / Fundacja Stars4Stars, Stowarzyszenie 126Evolution, Nice1 Agency, TTAge
Launch produktu, usługi lub firmy
- EA SPORTS i PROSTO – nowa drużyna wchodzi do gry / monday comms, Electronic Arts
- 3x TAK dla PETfura, czyli jak ujarzmić system kaucyjny / Publicis Consultants, Carrefour Polska
- Szwedzki klimat na drodze / White Bits, Volvo Euro-Kas Katowice
ESG, Sustainability i CSR Communications
- Akcja Tron – kampania edukacyjna / WCTron, Apollo 360
- Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023 / NBS Communications, Arval Service Lease Polska
- Kampania społeczna „Dom zaczyna się od serca” / K+Group, Pepco
- Fishing For Data / Publicis
PR miejsca, miasta lub regionu
- LODZ600 – 600 obrazów na 600-lecie Łodzi / 38 Content Communication, Centrum handlowo-rozrywkowe Manufaktura w Łodzi
- Niepoważni na serio – zmiana komunikacji Teatru Komedia / Północne Centrum Sztuki Teatr Komedia
- Gabinet Porcelanowy – nowa wystawa Zamek Królewski na Wawelu / Zamek Królewski na Wawelu Państwowe Zbiory Sztuki
Social media
- Kampania „CZEŚĆ CIAŁO! Ciała prawda o dojrzewaniu” / Big Picture, Fundacja Cześć Ciało, On The Wave
- Czesi oficjalnie z dostępem do morza / PORR
- Influenserzy (Ba!)roku / Altavia Kamikaze + K2
Business-to-Business PR
- Opiekun – kompetencje przyszłości / 38 Content Communication, Fundacja Nutricia
- Są biura i jest Studio-nowa definicja przestrzeni biurowych / K+Group, Spółka biurowa Skanska, White Bits
- Palo Alto Networks dla cyberbezpieczeństwa w Polsce / Monday Agencja Komunikacji
Komunikacja z rynkiem finansowym
- LPP vs HDR: o znikających miliardach i odzyskanym zaufaniu / Lighthouse, LPP
Media relations
- Kosmiczny „game changer” polskich inżynierów / Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Polska Agencja Kosmiczna
- #NoShameCoalition / Answear.com, Clue PR
- „Tysiące historii o drugim życiu”. 15-lecie Fundacji DKMS / M&CC, Fundacja DKMS
Employer Branding
- Cała prawda o IT w finansach. mBank oddaje głos specjalistom / Linkleaders, mBank
- WYWARZONE DUETY, kampania pokazująca siłę współpracy pokoleń / Carlsberg Polska
- Wiemy, że dobre decyzje bywają nieoczywiste #UNEXPECTEDJOBS / Bank BNP Paribas, Be About Hybryd Agency
Content marketing – branded content
- Hej, IKEA! Ty naprawdę jesteś Made in Poland? / Walk PR, IKEA Retail
- Nowy, skuteczny zawodnik wchodzi do gry / 38 Content Communication, Unilever
- Roweroterapia / GetHero, Decathlon, Przestrzeń
Custom Publishing
- Akcja Tron – kampania edukacyjna / WCTron, Apollo 360
- Włączamy różnorodność. Pierwszy raport DEI WBD w Polsce / SEC Newgate CEE, TVN Warner Bros. Discovery`
- Piórko. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci / Biedronka
Walka z dezinformacją
- Kampania Poranek PO / PRCN
- Wbrew pozorom. ESET demaskuje oszustów w cyberprzestrzeni / Linkleaders, ESET, DAGMA Bezpieczeństwo IT
- #ZmieniamyNarracje o osobach z doświadczeniem uchodźczym / Walk PR, IKEA Retail
Kategorie sektorowe:
Technologia, IT, telekomunikacja
- Aukcje Allegro dla WOŚP / MSL, Allegro
- Od antywirusa do eksperta cybersecurity. Rozwój marki ESET / Linkleaders, ESET, DAGMA Bezpieczeństwo IT
- EA SPORTS i PROSTO – nowa drużyna wchodzi do gry / monday comms, Electronic Arts
Finanse
- Nawet Stańczyk z obrazu Matejki znalazł czas na Dzień na U / Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, Nationale-Nederlanden, Big Picture, Clear Communication Group, K+Group
- Świat Bardziej Love – Ulepszamy Walentynki / VeloBank, ZOOM bsc
- Fishing For Data / Publicis
Uroda, higiena i wellness
- Launch gamy MELA B3 od marki La Roche-Posay / LoveBrands Group, L’Oréal, Polot Agency, 2koma7
- Nowy, skuteczny zawodnik wchodzi do gry / 38 Content Communication, Unilever
- L’Oréal: z ikony branży kosmetycznej do lidera beauty-tech / Publicis Consultants, L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie
Moda i styl życia
- #NoShameCoalition / Answear.com, Clue PR
- LODZ600 – 600 obrazów na 600-lecie Łodzi / 38 Content Communication, Centrum handlowo-rozrywkowe Manufaktura w Łodzi
- LPP vs HDR: o znikających miliardach i odzyskanym zaufaniu / Lighthouse, LPP
Sektor spożywczy
- Zrobiliśmy to lepiej: PR-owy sukces Burgera Rywala / Havas PR Warsaw, MAX Premium Burgers
- Polska Izba Miodu – liderem opinii / Weber Shandwick
- 3x TAK dla PETfura, czyli jak ujarzmić system kaucyjny / Publicis Consultants, Carrefour Polska
Kultura i media
- Niepoważni na serio – zmiana komunikacji Teatru Komedia / Północne Centrum Sztuki Teatr Komedia
- Powrót BELFRA – serialu, który zmienił polską telewizję / Havas PR Warsaw, CANAL+
- BookTok czyli moda na czytanie prosto z TikToka / 24/7Communication, TikTok Polska
- Czas na #tantiemyzinternetu! / SFP-ZAPA, czyli Stowarzyszenie Filmowców Polskich – Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych
Medycyna i zdrowie
- Opiekun – kompetencje przyszłości / 38 Content Communication, Fundacja Nutricia
- Lecz się odpowiedzialnie – stop nadużywaniu antybiotyków / ENMEDICA CONSULTING
- MAMY czas na zdrowie / Weber Shandwick, Haleon Polska
Sport, turystyka i rekreacja
- „Zakochaj się na novo. 50 lat novoczesności” / 38 Content Communication, Novotel Warszawa Centrum
- „Tak jak lubisz. Bezpośrednio” – rezerwacje bez pośredników / Q&A Comms, Profitroom
- Paryż 2024 – igrzyska na Maxa w Eurosporcie / Eurosport Polska, United PR
- Decathlon Challenge / GetHero, Decathlon, Przestrzeń
Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze
- Pamiętaj o okularach ochronnych / ERBUD, Fundacja Szansa – Jesteśmy Razem
- Czesi oficjalnie z dostępem do morza / PORR
- O rynku mieszkań inaczej: emocje i dane w jednym stały domu / Linkleaders, Otodom
Przemysł i infrastruktura
- Akcja Tron – kampania edukacyjna / WCTron, Apollo 360
- Różnorodny Corning: Łączymy ludzi, niezależnie od różnic / Corning Optical Communications, MJCC
- Inżynierki 4.0 / Omega Communication, Siemens
Motoryzacja i transport
- AlcoSense – stop nieświadomej nietrzeźwości / SAROTA PR
- Wielki Test Mobilności Miejskiej 2023 / NBS Communications, Arval Service Lease Polska
- Szwedzki klimat na drodze / White Bits, Volvo Euro-Kas Katowice
NGO i sektor publiczny
- CZEŚĆ CIAŁO! Ciała prawda o dojrzewaniu / Big Picture, Fundacja Cześć Ciało
- Żałoba 146 rodzin / K+Group, Fundacja Słonie na Balkonie, DDB Warszawa, OMD Poland, Fuse
- Kampania społeczna Szlachetnej Paczki 2023 / Stowarzyszenie WIOSNA, Hand Made, ISTV Media
Kategorie specjalne:
Kreatywność
- Prymus – kampania „Otwarci na zmianę” / 180heartbeats + JUNG v MATT, monday comms
- Żałoba 146 rodzin / K+Group, Fundacja Słonie na Balkonie, DDB Warszawa, OMD Poland, Fuse
- Z dwóch stron muru – działania PR wokół wystawy w POLIN / Saatchi & Saatchi, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, MSL, Prodigious, Zenith, Leo Burnett
- Influenserzy (Ba!)roku / Altavia Kamikaze + K2
- Fishing For Data / Publicis
Efektywność
- Gdzie jesteś? Gdy znika dziecko gubi się cała rodzina / 38 Content Communication, Agnieszka i Daniel Dymińscy
- CZEŚĆ CIAŁO! Ciała prawda o dojrzewaniu / Big Picture, Fundacja Cześć Ciało
- LPP vs HDR: o znikających miliardach i odzyskanym zaufaniu / Lighthouse, LPP
- Czas na #tantiemyzinternetu! / SFP-ZAPA, czyli Stowarzyszenie Filmowców Polskich – Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych
Research&Insight
- Debiutanci ’23 / Profeina, Lata Dwudzieste
- Platforma GdzieJakiBiznes.com od Mastercard / Mastercard, Solski Communications
- Fishing For Data / Publicis
Nad poprawnością przebiegu głosowań Jury czuwa firma prawnicza SKP Ślusarek, Kubiak, Pieczyk – partner merytoryczny konkursu.
Laureatów tegorocznej edycji Złotych Spinaczy poznamy podczas uroczystej gali, która odbędzie się 9 grudnia 2024 roku.
Wszystkie informacje o konkursie są dostępne na stronie.
PRoto.pl jest partnerem medialnym konkursu.