Tegoroczna reklama Coca-Coli z kultową bożonarodzeniową ciężarówką wzbudza spore kontrowersje. Wszystko za sprawą tego, że została ona wygenerowana przez AI. Dla niektórych oznacza to koniec pewnej tradycji – donosi forbes.com.
W ramach cyklicznej akcji promocyjnej Coca-Coli niezmiennie od 1995 roku powstają nowe odsłony spotów reklamowych, które mają wprawiać konsumentów w świąteczny nastrój. Uchodząca już za kultową reklama z czerwoną ciężarówką, która przemierza zaśnieżony krajobraz, to właściwie już bożonarodzeniowa tradycja w świecie marketingu.
Jak czytamy, po raz pierwszy jednak reklama Coca-Coli wzbudza liczne kontrowersje. Wszystko za sprawą tego, że firma zdecydowała się powierzyć realizację spotu sztucznej inteligencji.
Jak wyjaśniają przedstawiciele koncernu, Coca-Cola chciała w ten sposób oddać „ducha współczesności”, konsumenci twierdzą jednak, że firma „zniszczyła ducha świąt”.
Nad stworzeniem reklamy pracowały trzy studia AI – Silverside AI, Secret Level i Wild Card. W tym celu wykorzystano trzy generatywne modele sztucznej inteligencji Leonardo, Luma i Runway. Nowa reklama powstała w zaledwie kilka dni, a zastosowane generatywne modele AI dostarczyły w sumie 110 różnych wersji spotu, które objęły 27 kluczowych lokalizacji rynkowych z panoramami dostosowanymi do miast, w których będą emitowane – ujawnia źródło.
Jak zwraca uwagę forbes.com, sam spot nie różni się stylistyką od produkcji z poprzednich lat. Wciąż oś główną reklamy stanowi charakterystyczna czerwona ciężarówka w świątecznej oprawie, która przemierza zimowe krajobrazy, oraz ludzie, którzy tym razem jednak zostali wygenerowani przez sztuczną inteligencję.
Pod opublikowanym na kanale marki na YouTubie materiałem wideo pojawiły się liczne niepochlebne komentarze. Konsumenci wprost mówią o niszczeniu ducha świąt Bożego Narodzenia. „Zabili magię. Oficjalnie”, „Zniszczyli ducha świąt”, „Biedna Coca-Cola musiała użyć sztucznej inteligencji, bo brakowało jej pieniędzy na marketing…” – piszą internauci pod spotem. Część z nich obawia się również, że zastępowanie ludzkiej kreatywności przez AI może prowadzić do zaniku autentycznego przekazu kultowej reklamy.
Jak czytamy, internauci zwracają również uwagę na błędy w reklamie. W kilkunastosekundowym materiale naliczono aż 14 nieprawidłowości, do których należą m.in. błędy w proporcjach ludzkiego ciała czy zniekształcone obiekty. (kn)
Źródło: forbes.com, Coca Cola’s AI-Generated Ad Controversy, Explained, Dani Di Placido, 16.11.2024/ Zdjęcie główne: youtube.com/@Coca-Cola