Najczęściej w październiku 2019 roku powoływano się na Onet.pl – podaje Instytut Monitorowania Mediów w najnowszym raporcie „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Portal zajął pierwsze miejsce w zestawieniu już ósmy miesiąc z rzędu. Na kolejnych miejscach w rankingu ogólnym znalazły się dziennik Rzeczpospolita oraz portal Wirtualna Polska.
Według danych IMM w październiku informacje Onetu cytowano ponad 4,1 tys. razy. Inne media powoływały się na treści zaczerpnięte z tego portalu w odniesieniu do takich tematów jak obecność Olgi Tokarczuk na Festiwalu Conrada w Krakowie, wypowiedzi polityków związanych z tegorocznymi wyborami parlamentarnymi czy sprawa związana z pozyskaniem działki przez arcybiskupa Jędraszewskiego.
W rankingu głównym, wśród piętnastu najczęściej cytowanych w październiku redakcji, znalazło się pięć dzienników, cztery stacje telewizyjne, trzy portale oraz trzy stacje radiowe.
Prasa
Nieprzerwanie od czerwca 2019 roku najczęściej cytowanym tytułem prasowym pozostaje Rzeczpospolita. Na drugim miejscu, tak jak w poprzednich czterech miesiącach, uplasowała się Gazeta Wyborcza. Trzecim najczęściej cytowanym tytułem prasowym w październiku (podobnie jak miesiąc wcześniej) był Dziennik Gazeta Prawna.
Najczęściej cytowanym tygodnikiem w październiku był „Newsweek”. Tytuł ten zawdzięcza najwyższą pozycję w rankingu materiałom dotyczącym wyborów parlamentarnych czy nowego przywódcy Państwa Islamskiego Abdullaha Kardasza. Drugie miejsce w zestawieniu przypadło tygodnikowi „Wprost”. Trzecie miejsce zajęła „Wspólnota”.
W rankingu miesięczników nie zanotowano zmian. Podobnie jak w poprzednich miesiącach prowadzi „Forbes”, a drugie i trzecie miejsce należą kolejno do „Pressa” i „Playboya”.
Telewizja
Również w przypadku stacji telewizyjnych ranking wygląda podobnie jak w poprzednim miesiącu. TVN24 prowadzi pod względem liczby powołań w innych mediach. Na drugim miejscu znalazł się TVN, natomiast trzecie miejsce zajął Polsat News ze znacznym wzrostem powołań w stosunku do poprzedniego zestawienia (z 1023 cytowań we wrześniu do 1517 w październiku).
Radio
Stacją radiową, na którą najczęściej powoływano się w październiku, było RMF FM. Drugie i trzecie miejsce zajęły odpowiednio Radio ZET oraz Program Pierwszy Polskiego Radia.
Portale internetowe
Najczęściej cytowanym portalem internetowym był Onet.pl. Na drugiej pozycji, podobnie jak w sierpniu i wrześniu, znalazła się Wirtualna Polska. Na trzecim miejscu znalazł się portal wPolityce.pl.
Media biznesowe
W kategorii mediów biznesowych znalazły się trzy tytuły prasowe i dwa portale. Pierwsze miejsce utrzymał Dziennik Gazeta Prawna. Także drugie miejsce zostało obronione przez Puls Biznesu. W październiku trzecim najczęściej cytowanym medium biznesowym był portal Bankier.pl.
Media regionalne
Prasa regionalna oraz regionalne stacje radiowe osiągnęły bardzo zbliżone wyniki. Liderem w październiku był Głos Wielkopolski, drugie miejsce zajęło Radio Gdańsk, a trzecie – podobnie jak we wrześniu – Radio Poznań.
Autorka badania: Magdalena Radecka, Instytut Monitorowania Mediów
O badaniu:
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 39 439 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu od 1 do 31 października 2019 roku.
Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła: w przypadku mediów elektronicznych – poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), który linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl; w przypadku mediów tradycyjnych – poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów, Raport _______________ (tytuł raportu)”.