sobota, 23 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościRuszyła kampania „Nie miej tego gdzieś!”, podnosząca świadomość o raku jelita grubego

Ruszyła kampania „Nie miej tego gdzieś!”, podnosząca świadomość o raku jelita grubego

11 marca 2021 roku wystartowała kampania Fundacji EuropaColon Polska „Nie miej tego gdzieś!”. Jej celem jest podniesienie świadomości Polaków na temat profilaktyki, diagnozowania i leczenia raka jelita grubego. Dowiadujemy się, że czas akcji nie został wybrany przypadkowo, ponieważ marzec to miesiąc, który Parlament Europejski w 2008 roku ustanowił „Miesiącem Świadomości Raka Jelita Grubego”.

Organizatorzy zaznaczają, że na tę chorobę każdego dnia umierają w Polsce 33 osoby, a pandemia koronawirusa może sprawić, że liczba ta może wzrosnąć. Czytamy, że wynik ten jest spowodowany najczęściej zbyt późno wykrytą dolegliwością. Dodatkowo – mimo jest to trzeci najczęściej występujący nowotwór wśród mężczyzn i drugi wśród kobiet* – to wciąż jest on tematem tabu.

„Raka jelita grubego można łatwo zdiagnozować i zapobiec jego rozwojowi we wczesnej fazie choroby. Niestety często jest wykrywany dopiero w stadium zaawansowanym, bo nawet przez dziesięć lat może rozwijać się bez żadnych objawów” – tłumaczy Iga Rawicka, wiceprezes Fundacji EuropaColon Polska. „Polacy idą do lekarza dopiero, kiedy czują, że coś im poważnie dolega, a i wtedy zwlekają nawet do pół roku**. Musimy zacząć się badać, bo wczesne wykrycie raka jelita grubego to niemal stuprocentowa możliwość wyleczenia go” – komentuje. Rawicka dodaje też, że „nie czujemy się komfortowo, rozmawiając o  krwawieniu z odbytu, bólach brzucha, osłabieniu czy zmęczeniu”, jednak „musimy pokonać wstyd, bo to on nas zabija”.

Dowiadujemy się, że  około 10 proc. wszystkich nowotworów to choroby dziedziczne, jednak pozostałe 90 proc. wiąże się ze złą dieta, otyłością, brakiem ruchu, nadużywaniem alkoholu i paleniem papierosów.

Czytamy, że zdaniem Jarosława Reguły, kierownika Kliniki Gastroenterologii Onkologicznej Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie oraz Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego w Warszawie, przyczyn takiego stanu rzeczy jest bardzo wiele, a główną z nich jest „niewystarczająca świadomość i poziom edukacji społeczeństwa”. Reguła podkreśla też, że wiele osób wychodzi z założenia, że jeśli nie ma objawów, to „nie widzi potrzeby, żeby się badać”. „Tymczasem badania profilaktyczne powinno się wykonywać, zanim jakiekolwiek objawy się pojawią. Bo polipy, z których najczęściej powstaje rak, a także sam rak we wczesnym stadium, przez wiele lat przebiegają bezobjawowo” – zaznacza profesor.

Inicjatorzy działań wyjaśniają, że w ramach kampanii pojawią się porady ekspertów zajmujących się żywieniem czy psychoonkologów. Wszystkie te informacje – przydatne zarówno dla pacjentów, ich bliskich i opiekunów, jak i osób, które chcą zadbać o swoje zdrowie, będą sukcesywnie publikowane na specjalnej stronie akcji. W czasie prowadzonych działań zaplanowano również otwarte spotkania online z ekspertami na profilach społecznościowych Fundacji EuropaColon Polska (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn czy YouTube).

Kampania ma potrwać do końca 2021 roku, a jej główne odsłony zaplanowane są na marzec oraz wrzesień – jak dowiadujemy się, 27 września przypada „Światowy Dzień Przerzutowego Raka Jelita Grubego”. Patronat nad całą inicjatywą objął Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie, Państwowy Instytut Badawczy. (kd)

* Krajowy Rejestr Nowotworów, dostęp z dnia 1.03.2021

** https://digestivecancers.eu/wp-content/uploads/2020/09/mCRCsurvey-FINAL.pdf

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj